Звіт про гірський похід 1 к.с. Центральним Кримом

Турклуб НТУУ КПІ ?Глобус"



Звіт


про гірський туристський
спортивний похід першої категорії складності
Центральним Кримом
здійснений з 29 грудня по 5 січня 2007-2008 року


Маршрутна книжка ?xx


Керівник групи Лисак Олександр Володимирович
Адреса керівника: Київ, вул. Політехнічна 31-В, кв. 30, lis (*) tkg.org.ua


Маршрутно-кваліфікаційна комісія розглянула звіт і вважає, що похід може бути зарахований усім учасникам і керівнику першою категорією складності.


Звіт використовувати в бібліотеці КФСТ


Штамп МКК

Зміст

1. Довідкові дані про туристський спортивний похід.
1.1. Докладна нитка маршруту.
1.2. Зміни маршруту та його причини.
1.3. Склад групи.
2. Організація туристського спортивного походу.
2.1. Загальна ідея походу.
2.2. Варіанти під?їзду та від?їзду.
2.3. Аварійні виходи з маршруту та його запасні варіанти.
3. Графік руху та технічний опис проходження маршруту.
3.1. Графік руху.
3.2. Технічний опис проходження маршруту.
4. Розрахунок категорії складності спортивного походу.
5. Підсумки, висновки і рекомендації.
6. Додатки.
6.1 Перелік особистого спорядження.
6.2 Перелік групового спорядження.
6.3 Склад аптечки.
6.4 Продуктова розкладка.
6.5 Список використаних матеріалів.


1. Довідкові дані про туристський спортивний похід

1.1. Докладна нитка маршруту
З 29.12.2007 по 5.01.2008 група туристів турклубу НТУУ КПІ ?Глобус" здійснила гірський похід першої категорії складності у районі Центрального Криму. За десять ходових днів було пройдено 114 км за наступним маршрутом: с. Перевальне – Чатир-Даг – пер. Кватирка (1А) - пер. Ангарський (н/к) – дж. Верса – р. Демерджі (Права) – т/с Демержи (Хаос) – ур. Джурла – вдсп. Джур-Джур – ущ. Хапхал (р. Улу-Узень) – пер. Тирке Центр. (1А) – т/с Сх.Су-Ат – пер. Лікон (н/к) - т/с Чігенітра - пер. Великі Ворота (н/к) - пер. Малі Ворота (н/к) - пер. Калістон (н/к) - пер. Алакат-Богаз (н/к) - дж. Павло-Чокрак - пер. Н. Шелен - т/с Поворотне - с. Соллар.

1.2. Зміни маршруту та його причини

Фактично пройдена нитка маршрута відрізняється від заявленої наступним:
1. Не було пройдено заявлений у МКК перевал Хаос (1А*) через погані погодні умови, замість цього здійснено обхід перевала через пер. Сідло Демерджи (н/к),
2. Через погану видимість (туман) не було здійснено заявлений у маршруті перехід через Карабі-Яйлу, бо сенсу в цьому не було – заявлений варіант маршруту від пройденого відрізнявся тільки більшою видовищністю, а за відсутності видимості та наявності вітру орієнтування на плато було б ускладнене та перехід по Карабі міг виявитися фізично затяжким (холод, вітер, туман, сніг) як для учбового походу. Замість заявленого було здійснено обхід Карабі по-під південними схилами (тур. маршрут ?166),
3. Замість траверсу хр. Каракол було здійснено перехід пер. Н. Шелен - т/с Поворотне. Група не втратила ніякого досвіду від такої зміни маршруту, але була виведена з-під впливу поганої погоди, що панувала протягом передостаннього дня.

1.3. Склад групи

?п/пПрізвище, ім'я, по-батьковіРік народженняДомашня адреса, телефонРозряд зі СП, П.І.Б тренераТуристський досвід (К,У), район СПобов?язки в групі
Лисак Олександр Володимирович1984м. Київ, вул. Політехнічна 31-В, кв. 30, тел. +3806740989123ГУ Джунгарський Алатау(Північний Тянь-Шань) 2007, 2А альп Архиз міжсезкерівник
Кабова Ганна Володимирівна1984м. Київ, вул. Якуба Коласа, 100. тел 40324262ГУ Кавказ, 2А альп. Архиз міжсеззавхарч
Нечипоренко Ігор Володимирович1988ул. Закревского, 23А, кв.91, тел 09376539561Г У Карпати, зимавідеооператор, медик
Стукало Николай Сергеевич1984ул. Героев Днепра 57, кв.21 0667933378н/к К Крим, травеньзавспор
Ноздрин Константин Сергеевич1984пер. Делегатский, дом 3, кв. 31, тел. +380504486291ПВДдетектор дюльферу
Пикож Виталий Владимирович1984г. Киев, ул.Каштановая д.5, кв.212ПВДучасник
Понежа Александр Потапович1984Киев, ул.Мироновская д.65/1ПВДмисливець
Житніковська Яна Олексійовна1984ул. Закревського, 21, кв. 60, тел. 0973982841ПВДказначєй

2. Організація туристського спортивного походу

2.1. Загальна ідея походу

Метою даного походу була підготовка групи для більш серйозних походів – літнього походу 2ї категорії складності на Північному Тянь-Шані або на Західному Кавказі. Маршрут сплановано як лінійний, загальним напрямком із південного заходу на північний схід центральної частини гірського Криму. Більшість перешкод має осипний та скельно-осипний характер, тому проходження такого маршруту повинно давати учасникам первинні навички пересування гірським рельєфом. Перелічені чинники за задумом мають дати можливість отримання досвіду та навичок, достатніх для наступного проходження осипних та сніжно-осипних перевалів рівня складності 1А-1Б у великих горах.

2.2. Варіанти під?їзду та від?їзду

Початковою точкою маршрута є зупинка рейсового тролейбусу "с. Перевальне", котру ще часто ідентифікують як "кінцева зупинка 1го тролейбуса" та "На кругє" (мається на увазі поворотне коло 1го тр.). Сюди можна дістатися тролейбусом (маршрут "Сімферополь – Ялта") або маршрутним таксобусом, що проходить тією ж дорогою, але коштує дорожче. Кінцеві зупинки і тролейбусів, і маршрутних таксобусів, знаходяться на відстані 150м від залізничного вокзалу м.Сімферополь, куди дуже зручно діставатися потягом з м.Києва. Інтервал курсування тролейбусів – 20-30хв, квитки можна придбати у касах, що розташовані на кінцевій зупинці, або у водія (що дешевше). Вартість квитка складала порядку 5 грн на людину з багажем.

Кінцева точка маршруту – с. Соллар – знаходиться в 5км від траси Сімферополь-Керч, по якій постійно курсують маршрутні таксобуси та рейсові автобуси з Керчі, Судака та Феодосії до Сімферополя. Від?їзд звідси не складає будь-яких проблем – треба дістатися траси та зачекати, доки не зупинисться один з рейсових автобусів, що прямують на Сімферополь. Під'їхати нам коштувало 10 грн з людини.

2.3. Аварійні виходи з маршруту та його запасні варіанти

Заявлена нитка маршруту: с. Перевальне – Чатир-Даг – пер. Кватирка (1А) - пер. Ангарський (н/к) – т/с Хаос – пер. Хаос (1А*) – г. Демерджі Пд. – ур. Джурла – дж. Чобан-Чокрак – вдсп. Джур-Джур – пер. Тирке Центр (1А) – т/с Сх Су-Ат – Карабі-яйла – пер. Великі Ворота – т/с Кок-Асан – пер. Н Шелен – с. Синьокам'янка

Запасні варіанти:
Підйом через пер. Сідловина Демержи замість проходження пер. Хаос – на випадок несприятливих погодних умов.

Обхід Карабі-Яйли траверсом з південного боку у разі поганої погоди на яйлі.

Аварійні виходи з маршруту:
пер. Ангарський, с. Генеральське, с. Рибаче, с. Привітне, с. Громовка

3. Графік руху та технічний опис проходження маршруту
3.1. Графік руху

Дата/День походу? ділянки шляхуДілянка шляхуЧас рухуВідстань, м.Перепад в исот, м.МетеоумовиОпис ділянки
29.12.2007 1 день1с. Перевальне - Онікс Тур11:55 – 16:306976+585Ясно. -3..-4. Вітру немає.Від зупинки тролейбуса йдемо спочатку вздовж контактних дротів до першого повороту наліво. Далі йдемо сільською вулицею до таблички, що вказує на початок туристичного маршруту #126. Рухаємося дорогою, яка потім переходить в стежку і о 13:45 виходимо на хребет.

Йдемо вгору на ПД, в напрямку на триангуляційну вишку. Далі стежка виходить на автомобільну дорогу, яка проходить повз будівлі Онікс-Туру.

Всього:4:356976+ 585
30.12.2007 2 день2Онікс тур - пер. Кватирка (1А)07:00 - 09:364750+205Туман на висоті 800? 1000 м. Штіль.Зранку рухаємося переважно в ПД напрямку до перевалу Кватирка грунтовою дорогою, яка потім переходить в стежку. Стежка часом повністю засипана снігом. Проходимо висоту 1086 і виходимо на східний край плато.

Рухаємося вздовж нього до перевалу Кватирка.

3пер. Кватирка (1А) - пер. Ангарський (н/к)09:36 - 12:265050-475Спускаємося на полицю перевалу з самостраховкою льодорубами, потім ще один спуск з елементами драйтулінгу на іншу полицю. Рухаємося по полиці на північ 600м до місця, де можна почати спуск. Спускаємося на марковану дорогу Тисовий кулуар - Ангарський перевал. Спуск довжиною 500м, 25-20° ускладнюється хаосом із скель та уламків деревини, прихованих під снігом, тому рухаємося досить повільно і дістаємося дороги за 30 хвилин. По дорозі виходимо до Ангарського перевалу.
4пер. Ангарський (н/к) - т/с Демерджи (Хаос)12:26 - 14:405521-132Від тролейбусної зупинки "Ангарський перевал" підіймаємося натоптаною дорогою, що починається за спорудою зупинки, 10м паралельно трасі та звертаємо на стежку, що найбільш схожа за азимутом на необхідну нам до дж.

Верса. Через 20хв проходимо повз пам'ятник першим будівникам дороги. Коло нього на роздоріжжі звертаємо на грунтову дорогу вправо, рухаємося ще десь хвилин з 30, переходимо через металеву трубу з водою та виходимо на галявину, де росте багато шипшини та переходимо до лавандових полів. Звідси, згідно звітам, можна побачити пер. Хаос, але хмари повністю перекривають осип на схилах Демержи, і побачити нічого не вдається. Підходимо ближче на стоянку Демержи (її ще називають т/с Хаос) близ укріплення Фуна і стаємо на ночівлю.

Всього:8:4015320+205 -607
31.12.2007 3 день5т/с Демерджи (Хаос) – перевальний зліт – підніжжя перевалу07:21 - 12:053122+380 -360Туман на висоті 800м. Штіль.Від стоянки починаємо рух вверх по схилу. О 8:12 група зупиняється на осипу під великим каменем (скелею) та починається розвідка. Найбільш вірогідним напрямком було визнано північ, тому група йде 100м в ПН напрямку, потім підйом 30° 50м дрібним осипом і ще 20м крутого схилу (45°). Зупиняємося на полиці. Ще дві розвідки нічого не дали, крім двох фальшивих сідловин. Погода псується, тому спускаємося вниз по шляху підйому.
6підніжжя перевалу – місце ЧП12:05 - 14:402976+340Обідаємо і о 12:40 рушаємо стежкою по типу "дорога" (маршрут 130 на новому атласі "Союзкарти") до сідловини Демерджи. Дорога грунтова, добре накатана. Близько 14:40 трапляється нещасний випадок: дівчина-учасниця, послизнулася на обледенілій ділянці дороги, розсікла собі брову і розбила ніс.
7місце ЧП - вдсп. Джур-джур15:40 - 18:4010778-52Після надання першої медичної допомоги продовжуємо рух, виходимо до вдсп.

Джурла і по дорозі, позначеної в тому ж таки атласі як 138а, йдемо до вдсп.

Джур-Джур. Від самого вдсп. Джура перші 1,5-2 км стежки по лісу абсолютно не проглядаються під снігом (навіть немає натяку на наявність стежки), маркування немає. Достатньо типова для зимового Криму ситуація. Впритул до ск. Шан-Кая стежка регулярно зникає, особливо на пологих ділянках в лісі, потім перетворюється в добрячу дорогу. До Джур-Джуру виходимо о 18:40, стаємо на стоянку вище водоспаду на лівому (ор) березі, готуємось до зустрічі Нового року.

Всього:11:1916877+720 -412
01.01.2008 4 день8вдсп. Джур-джур - пер. Тирке центральний (1А)08:40 - 14:053770+420Все той же туман. Невеликій вітер зявляється на яйлі.Зранку вирушаємо вгору по течії р. Улу-Узень. О 9:53 підходимо до місця, з якому необхідно сходити із стежки і рухатися до перевалу по азимуту.

Координати - 44°48'34,1''N;34°26'51,1''E. Рухаємося вгору по схилу без стежки. Вгорі проглядаються скелі біля перевалу. Видимість чудова, тому виходимо чітко до початку перевального злету (44°48'54,648''N; 34°26'19,3560''E) о 12:26. В кулуарі натрапляємо на ділянку зі змерзшимся фірном і не пропускаємо можливості потренуватися ходити в кішках. Долаємо відрізок 30 м 25° в кішках, виходимо вліво на полицю і влаштовуємо обід.

О 13:10 рушаємо лівим (по ходу руху) бортом кулуара, рух по траві та снігу – ділянка траверса 50м до 35°, далі до виходу на сідловину підйом по найлогічнішому шляху (50-70м, 25°-40°). Весь час самостраховка за допомогою льодоруба. О 14:05 виходимо на сідловину.

9пер. Тирке центральний (1А) - дж. Сулух-Оба14:05 - 16:003864+68 -218 Прямісінько від перевалу по кінній дорозі виходимо на ґрунтівку, по котрій рухаємося до спуску з плато в напрямку дж. Сулух-Оба. Спуск знаходимо не відразу, бо дорога в північній частині Тирке-яйли покрита снігом. О 15:13 починаємо спуск. Після спуску рухаємося вздовж схилу в Пд-Сх напрямку. Видимої стежки немає, проте о 16:00 доходимо до дж. Сулух-Оба і стаємо на ночівлю.
Всього:7:207634+478 -218
02.01.2008 5 день10дж. Сулух Оба - т/с Су-Ат07:40 - 08:472149-121Невеликий сніг уночі. У першій половині дня та ввечері? ясно, вдень туман. Вітру немає. -8Вихід о 7:40. Виходимо на вкритий лісом хребет і рухаємося паралельно йому на північний схід. Дорога доволі легко читається, але часто завалена деревами. О 8:47 добираємося до т/с Су-Ат, о 9:09 біля вказівника "Карабі - Су-Ат" звертаємо на схід, в сторону т/с Ай-Олексій.
11т/с Су Ат - пер. Лікон (н/к)08:47 - 10:323960+151 -102Не доходячи до самої стоянки біля квартального стовпчика (N 44°45'54,048'' ; E 34°15'54,0'') о 9:46 звертаємо на дорогу, що прямує в сторону пер. Лікон і о 10:32 виходимо на перевал.
12пер. Лікон (н/к) - т/с Чигенитра10:32 - 14:3211975+173 -505По добре видимій маркованій стежці дістаємося до дж. Придорожнє об 11:41.

Погода похмура, скелі Карабі затягнуто хмарами. Рухаємося по стежці (166 по атласу "Союзкарти") далі до т/с Чегенітра, на яку встаємо о 14:32

Всього:6:52(7:56)18084+327 -728
03.01.2008 6 день13т/с Чигенитра - пер. Большие ворота (н/к)7:25 - 09:244256+338Ясно. Вітер.

-10

Вихід о 7:25. Продовжуємо рух маркованою тропою (маршрут 175), дорога практично автомобільна. О 9:24 виходимо на сідловину пер. Великі Ворота.
14пер. Большие ворота (н/к) - пер. Малые ворота (н/к)09:24 - 10:022036+22 -174Спускаємося широкою дорогою на північний схід і о 9:42 сходимо з неї на ледб помітну марковану стежку. Рухаємося стежкою, переходимо на правий (ор. і по ходу руху) борт долини і о 10:02 виходимо на перевал Малі Ворота.
15пер. Малые ворота (н/к) - пер. Калистон (н/к)10:02 - 11:222699+132 -82З перевалу Малі Ворота починається траверс хребта, початок в 5 метрах на Пн Схід від сідловини позначено маркером. Доходимо до початку траверсу г. Хриколь в 10:29. Тут потрібно звернути з дороги на засніжену стежку, і ми не одразу знаходимо її, доводиться спуститися вниз на Пд-Сх бік метрів на 100.

Починаємо траверс о 10:47. Спочатку рухаємося по стежці, яка далі в лісі губиться під снігом. На сідловину перевалу Каллістон виходимо по азимуту в 11:23

16пер. Калистон (н/к) - пер. Алакат Богаз (н/к)11:22 - 13:113478+94 -287Далі по легко видимій дорозі, позначеній на карті як маршрут 177 доходимо до дж. Вересь-Чокрак о 12:19 і стаємо на обід. Дорогою виходимо на пер. Алакат-Богаз о 13:11.
17пер. Алакат Богаз (н/к) - ист. Павло Чокрак13:11 - 15:459048+197 -235Від перевалу Алакат-Богаз йдемо стежкою з червоним маркером точно на північ. За винятком останніх 1,5 км стежка добре проглядається, навіть під товстим шаром снігу, але на підходах до т/с Н. Кок-Асан доводиться знову йти по азимуту. Від т/с Н. Кок-Асан, на яку ми приходимо о 14:26, йдемо по маркованому синім маркером маршруту до т/с В. Кок-Асан. Стежка часто зникає, погода зіпсувалася. В 15:45 доходимо до джерела Павло-Чокрак і стаємо на стоянку.
Всього:8:2021517+783 -778
04.01.2008 7 день18ист. Павло Чокрак - пер. Н. Шелен(н/к)7:30 - 12:279466+332 -125Сніг іде увесь день. На хребті пурга.

Сильний вітер навіть у заліснених ділянках шляху.

Вихід приблизно в 7:30. Від малопомітного вказівника "на цукрову головку" починаємо підйом до траверсу хребта, який тягнеться на схід.

Траверсуємо хребет безпосередньо біля гребеня на межі лісу. Підходимо до гори Сорі.Потім проходимо повз скелю Аю-Кая. В 10:25 підходимо до місця, де за даними ГПС на карті знаходиться дорога на перевал Н. Шелен. Довірившись карті, спускаємося на 100м в ліс по азимуту і протягом 40 хв. розвідуємо дорого - намагаємося знайти щось схоже на марковану стежку. Нічого не знайшовши, рухаємося лісом паралельно хребту і о 10:54 опиняємося на грунтовці, що веде на пер. Н. Шелен, південніше самого перевалу. Рухаємося по цій грунтовці на північ і о 12:27 доходимо до пер. Н. Шелен

19пер. Н. Шелен(н/к) - т/с Поворотное12:27 - 14:136145-428Від перевалу Н. Шелен грунтовкою доходимо до т/с Поворотне.
Всього:6:4315611+332 -553
05.01.2008 8 день20т/с Поворотное - с. Соллар07:50 - 09:165357-109Сніг без вітруВихід о 7:50. Входимо в село Поворотне і по дорозі за 3год. 30хв доходимо до траси Сімферополь-Керч.
21с. Соллар - трасса Симферополь-Керчь9:16 - 10:526073-43
Всього:3:0211430-152
Протяжність114,3 кмСумарний набір-скид висоти+3 453 -3482

3.2. Технічний опис проходження маршруту

День 1, 29.12. Сімферополь - с. Перевальне - нижнє плато Чатир-Дагу.

Маршрут 126
ф. 1.1 Маршрут 126

До Сімферополя добираємося на поїзді ?28 в 11:00, докуповуємо батарейки і об 11:30 вже їдемо в тролейбусі ?51 до с. Перевальне. О 12:20 виходимо "на кругу" в Перевальному – місце розвороту тролейбуса ?1. Йдемо по поворотному кругу вздовж тролейбусних дротів на С3, звертаємо наліво на першому повороті. Далі – рух по сільській вулиці до таблички, що вказує про початок тур. маршруту 126. Рухаємося по дорозі (ф 1.1), що переходить в стежку і о 13:45 виходимо на хребет (44°49'38,604''N, 34°18'30,132E), паралельно якому йде "ішача стежка".

Орлина Ущелина (ліва частина фото), перехід до нижнього плато Чатир-Дагу
ф. 1.2 Орлина Ущелина (ліва частина фото), перехід до нижнього плато Чатир-Дагу
Місце ночівлі біля Онікс-Туру
ф. 1.3 Місце ночівлі біля Онікс-Туру

Погода зимова, сніжний покрив вже починаючи з висоти 500 м стає суцільним і сягає кількох сантиметрів, температура с табільно мінусова, близько -3°..-4°. Обабіч стежки складені тури. Над нижнім плато Чатир-Дагу на висоті половини підйому на верхнє плато висить хмара, з якої намагається йти рідкий сніг.

В 14:45 недалеко від тріангулятора 1016,6 м робимо обід з видом на Орлину ущелину (ф 1.2), по якій повільно ходить туман. Вітру практично нема, хмари не ворушаться, видимість сягає 5 км.

Після обіду продовжуємо підйом та за десять хвилин виходимо на нижнє плато. Ішача стежка впадає у накатану автомобільну дорогу, котра тягнеться зі сходу на захід, починаючись біля бази Онікс-Тур, повз котру ми проходимо о 16:05.

Проходимо трохи на південь від бази по дорозі та стаємо на стоянку о 16:20 у локальній ямці (ф 1.3).

Вночі ледь проглядаються зорі, вдалині світиться червоно-жовтим "око Сімферополя". Топимо сніг, сколюємо його з куща шиповника, збираємо плоди на чай. На плато вночі помітне пожвавлення, вештаються нетверезі люди, палять фейерверки та вигукують сепаратистські гасла, але в цілому досить затишно. Температура вночі -4,5°. Лягаємо в 19:00 і з перемінним успіхом намагаємося перейти на новий режим відбоїв-підйомів.

День 2, 30.12. Нижнє плато Чатир-Дагу - пер. Кватирка 1А - пер. Ангарський (н/к) - т/с Демержи (Хаос)
Запланований на 5:00 підйом чергових відбувається о 4-й ранку через непереведений з казахського літнього часу будильник на GPS, тому їмо та скінчуємо збори ще до впевненого сходу сонця.

О 9:36 підходимо до входу у видолинок (ф. 2.1) - це початок перевалу Кватирка. Координати крапки входу - N 44°45'39,24'' ; E 34°18'41,436''. Погода не змінюється, періодично навалює туману із снігом.

Видно, що у видолнику суцільний сніговий шар глибиною від 30 см (контури каміння не проглядаются) - одягаємо повні бахіли, скручуємо трекінгові палиці та дістаємо льодоруби. О 9:50 починаємо спуск у видолинок із самостраховкою льодорубом, обираючи маршрут так, щоб у разі зриву відбулося захоплення ростучими нижче деревами та не було протяжного просковзування по схилу. Ділянка спуску - 25° - 30м, 15..20° - 200м.

Скельний прохід на нижню полицю
ф. 2.2 Скельний прохід на нижню полицю
Місце спуску у видолинок пер. Кватирка
ф. 2.1 Місце спуску у видолинок пер. Кватирка

Підходимо до клиновидного проходу до нижньої полиці (ф. 2.2). На крутому 40-50° 10м фрагментові спуску до нижньої частини проходу спресований шар снігу, акуратне проходження із самостраховкою льодорубом вимагає значних зусиль, але через те, що імовірний зрив повністю екранується краями скельного пасма та гімнастичною страховкою від злізшого першим керівника, вирішуємо нічого додатково не провішувати. Далі коротка сходинка драйтулінгу на самому виході до полиці і, в решті-решт о 10:24 вся група опиняється на полиці над нижнім скельним ярусом.

Рухаємося по полиці 600м на північ до місця, де можливе сходження з полиці (N 44°45'59,58'' ; E 34°18'52,308'') та спускаємося до маркованої дороги, що поєднує Тисовий кулуар та Ангарський перевал. Спуск довжиною 500м, 25-20° ускладнюється хаосом із скель та уламків деревини, прихованих під снігом, тому рухаємося досить повільно і дістаємося дороги за 30 хвилин.

На Ангарському Перевалі
ф. 2.3 На Ангарському Перевалі
Перевал Хаос 1А*
ф. 2.4 Пер. Хаос 1А*

На дорозі зустрічаємо групу дітей із загартованим керівником епохи планового туризму, котрий, подивившись на наші бахіли, балаклави та льодоруби і поправивши єрмак за плечами, промовив, що в Криму так не ходять. Розходимося у різні боки, та дойшовши о 12:26 до Ангарського перевалу, робимо обід на галявині, трохи не доходячи до турбази. Від тролейбусної зупинки "Ангарський перевал" (ф. 2.3) підіймаємося натоптаною дорогою, що починається за спорудою зупинки 10м паралельно трасі та звертаємо на стежку, що найбільш схожа за азимутом на необхідну нам до дж. Верса, через 20хв проходимо повз пам'ятник першим будівникам дороги. Коло нього на роздоріжжі звертаємо на грунтову дорогу вправо, рухаємося ще десь хвилин з 30, переходимо через металеву трубу з водою та виходимо на галявину, набираємо шипшини на чай та переходимо до лавандових полей. Звідси, згідно звітам, можна побачити пер. Хаос, але хмари повністю перекривають осип на схилах Демержи, і побачити нічого не вдається (ф. 2.4).Підходимо ближче на стоянку Демержи (її ще називають т/с Хаос) близ укріплення Фуна, знаходимо трохи промерзле каптоване джерело у вигляді металевої труби та осідаємо тут на ночівлю о 14:40.

Через туман і хмари не видно ані перевалу Хаос, ані власне схилів Демержи, і навіть важко уявити, що десь у декількасот метрах є щось схоже на велику осип. Тому, доки група облаштовує бівак, керівник, озброївшись GPSом та роздрукованими світлинами перевалу, проводить глибоку розвідку. В результаті розвідки з'являється впевненість в існуванні сипухи, але шлях підйому ідентифікувати не вдається.

День 3, 31.12. т/с Демержи (Хаос) - сідл. Демерджи - вдсп. Джурла - вдсп. Джур-Джур

Привал на пер. Хаос, вид на т/с Хаос
ф. 3.1 Привал на пер. Хаос, вид на т/с Хаос

Підйом чергових о 5:00, вихід о 7:21. Над перевалом висить непроглядний туман, погода така ж, як і попереднього дня. Рух за розвіданим напрямом. У 8:12 група зупиняється на осипу під великим каменем (скелею) (ф. 3.1) та починається розвідка. Виділяються 3 групи по 2 людини, котрі розходяться траверсом (2 групи на Пн-З скельного виходу, одна група обходить скельний вихід із Пд-Сх сторони). О 8:50 усі групи збираються докупи та визначається, котра з груп найбільш впевнена у розвіданому шляхові. Рух продовжується - траверс під скелею на Пн 100м, підйом дрібним осипом 30° 50м, стрімка ділянка підйому 45° 20м, група зупиняється на полиці (9:32).

Спуск з пер. Хаос, вид в сторону т/с Хаос
ф. 3.2 Спуск з пер. Хаос, вид в сторону т/с Хаос

Розвідується імовірна сідловина, виявляється, що вона "нікуди не веде" - за фальшивою сідловиною тягнеться непролазний горизонтальний хаос з великих камяних брил та деревини. Погода псується, все сильніш починає йти сніг. О 10.15 повторна розвідка траверсом на Пн-Зах, в результаті якої було знайдена ще одна неправильна сідловина. Спускаємось вниз по шляху підйому (ф. 3.2).О 12:05 обід під перевальним зльотом, недалеко від місця ночівлі. Під час обіду туман розтягує на декілька хвилин і можна, користуючись фото з опису, зрозуміти, де насправді знаходиться перевал Хаос (справжня сідловина виявилася посередині між розвіданими).

Лікування
ф. 3.3 Лікування

Кінчаємо обід і о 12:40 рушаємо стежкою по типу "дорога" (маршрут 130 на новому атласі "Союзкарти") до сідловини Демерджи. Близько 14:40 трапляється нещасний випадок: дівчина-учасниця, підслизнувшись на обледенілій ділянці дороги, розсікає собі брову і розбиває ніс (ф. 3.3). Промиваємо рану перекисом водню, застосовуємо гемостатичну губку для зупинки крові, постраждалу укладуємо на килимок, закутуємо в спальник. Коли утворюється тромб (кров перестає сочитися), робимо марлевий тампон на брову і досить надійно прикріпляємо його тканевим пластирем. Продовжуємо рух, виходимо до вдсп. Джурла і по дорозі, позначеної в тому ж таки атласі як 138я, йдемо до вісп. Джур-Джур. Від самого вдсп. Джура перші 1,5-2 км стежки по лісу абсолютно не проглядаються під снігом (навіть немає натяку на наявність стежки), маркування немає. Достатньо типова для зимового Криму ситуація. Впритул до ск. Шан-Кая стежка регулярно зникає, особливо на пологих ділянках в лісі, потім перетворюється в добрячу дорогу. До Джур-Джуру виходимо о 18:40, стаємо на стоянку вище водоспаду на лівому (ор) березі, готуємось до зустрічі Нового року.

День 4, 1.1. вдсп. Джур-Джур - пер. Тирке Центральний 1А - дж. Сулух-Оба

Група біля початку перевального кулуару
ф. 4.1 Група біля початку перевального кулуару

Через святкування Нового року підйом відкладається на 1 годину пізніше відносно звичного часу (6:00). Вихід о 8:40.

О 9:53 підходимо до місця, з якому необхідно сходити із стежки і рухатися до перевалу по азимуту. Координати - 44°48'34,1''N;34°26'51,1''E. Погода ясна, сонячно, з боку моря повільно підповзає туман, рушаючись з нашою швидкістю. Видимість чудова, тому виходимо чітко до початку перевального злету (44°48'54,648''N; 34°26'19,3560''E) о 12:26. В кулуарі натрапляємо на ділянку зі змерзшимся фірном і не пропускаємо можливості з задоволенням потренуватися в ходінні в кішках. Долаємо відрізок 30 м 25° в кішках, виходимо вліво на рекомендовану у [1] полицю і влаштовуємо обід.

Кулуар пер Тирке Ц., вид на ущ. Хапхал
ф. 4.2 Кулуар пер Тирке Ц., вид на ущ. Хапхал
Група на сідловині пер. Тирке Ц.
ф. 4.3 Група на сідловині пер. Тирке Ц.

О 13:10 рушаємо лівим (по ходу руху) бортом кулуара (ф. 4.2), рух по траві та снігу – ділянка траверса 50м до 35°, далі до виходу на сідловину підйом по самому логічному шляху (50-70м, 25°-40°). Весь час самостраховка за допомогою льодоруба. О 14:05 виходимо на сідловину (ф. 4.3).

Прямісінько від перевалу по кінній дорозі виходимо на ґрунтівку, по котрій рухаємося до спуску з плато в напрямку дж. Сулух-Оба. Спуск знаходимо не відразу, бо дорога в північній частині Тирке-яйли покрита снігом. О 15:13 починаємо спуск, видимості стежки немає, проте о 16:00 доходимо до дж. Сулух-Оба і стаємо на ночівлю. Джерело хоч і замерзло, але дає необхідну кількість води. Готуємо їжу на примусах, паралельно весь вечір безуспішно намагаючись розвести вогонь (дрова наскрізь промезли).

День 5, 2.1. дж. Сулух-Оба - т/с Су-Ат - пер. Лікон (н/к) - т/с Чігенітра

Південні схили Карабі у тумані
ф. 5.1 Південні схили Карабі у тумані
Захід сонця на т/с Чігінітра
ф. 5.2 Захід сонця на т/с Чегенітра

Підйом чергових о 5:00, вихід о 7:40. виходимо на вкритий лісом хребет і рухаємося паралельно йому на північний схід. Дорога доволі легко читається, але часто завалена деревами. О 18:47 добираємося до т/с Су-Ат, о 9:09 біля вказівника "Карабі - Су-Ат" звертаємо на схід, в сторону т/с Ай-Олексій. Не доходячи до самої стоянки біля квартального стовпчика (N 44°45'54,048'' E 34°15'54,0'') о 9:46 звертаємо на дорогу, що прямує в сторону пер. Лікон і о 10:32 виходимо на перевал. По добре видимій маркованій стежці дістаємося до дж.

Придорожнє об 11:41. Погода похмура, скелі Карабі затягнуто хмарами (ф. 5.1). Рухаємося по стежці (166 по атласу "Союзкарти") далі до т/с Чегенітра, на яку встаємо о 14:32. Час до сну проводимо біля вогнища, облаштованого відбивачами тепла. Проглядається зеленувата трава, хоч на термометрі -8. Намагаємось сушити спальники, але вони миттєво вкриваються товстим шаром інію. По темному збираємо шипшину і варимо напій з нього (ф. 5.2).

День 6, 3.1. т/с Чігенітра- пер. Великі Ворота (н/к) - пер. Малі Ворота (н/к) - пер. Калістон (н/к) - пер. Алакат-Богаз (н/к) - дж. Павло-Чокрак

Пер. Великі Ворота
ф. 6.1 Пер. Великі Ворота
Група на пер. Малі Ворота
ф. 6.3 Група на пер. Малі Ворота
Група на пер. Великі Ворота
ф. 6.2 Група на пер. Великі Ворота

Підйом чергових як зазвичай, вихід о 7:25. продовжуємо рухатися по маркованій, майже автомобільній дорозі (маршрут 175) (ф. 6.1).

О 9:24 опиняємося на сідловині пер. Великі Ворота (ф. 6.2). Погода ясна. На сідловині помітні сліди недавньої стоянки лижних туристів. Спускаємося широкою дорогою на північний-схід. О 9:42 сходимо з неї на ледь помітну марковану стежку. Рухаємося далі по ній, переходимо на правий (ор, і по ходу руху) борт долини. О 10:02 виходимо на пер. Малі Ворота. З пер. Малі Ворота починається траверс хребта, початок в 5 метрах на Пн-Сх від сідловини перевала позначено маркером. Доходимо до початку траверса г. Хриколь в 10:29. Тут слід звернути з дороги на засипану снігом стежку, яку ми не відразу знаходимо, спустившись вниз в південно-східний бік на 10 метрів. О 10:44 починаємо траверс, рухаючись спершу по стежці, що по мірі просування в глибину лісу поступово зникає. Об 11:22 виходимо по азимуту на сідловину пер. Каллістон. Далі по добре видній дорозі, позначеної на карті як 177 маршрут, доходимо до дж. Вересь-Чокрак и о 12:19 стаємо на обід.

Нижній Кок-Асан
ф. 6.4 Т/с Н. Кок-Асан

Доволі прохолодно, тому обід займає півгодини. Погода все так же сонячна, проте на небі скупчуються перисті хмари. О 13:11 виходимо на пер. Плакат-Богаз і від нього по стежці з червоним маркуванням чітко на північ. Стежка добре проглядається навіть під товстим шаром снігу, за виключенням останніх 1,5 км.

На підході до т/с Н.Кок-Асан знову доводиться йти по азимуту.

Від т/с Н.Кок-Асан, котру ми проходимо о 14:26 (ф. 6.4), йдемо по маркованому синім маркером маршруту до т/с В.Кок-Асан. Стежка часто зникає, погода псується – навіть в лісі відчувається вітер, йде сніг. О 15:45 (за 15 хвилин до заходу сонця), керуючись чуттям, доходимо до дж. Павло-Чокрак і стаємо на стоянку. Знаходимо сушняк і завалюємо його, забезпечуємо таким чином себе дровами фактично до самого ранку.

Температура, не дивлячись на погану погоду, -10 – нижче, ніж при ясному зоряному небі кількома днями раніше.

День 7, 4.1. дж. Павло-Чокрак - пер. Н. Шелен - т/с Поворотне

Технічна зупинка на хребті
ф. 7.1 Технічна зупинка на хребті
На перевалі Нижній Шелен
ф. 7.2 На пер. Н.Шелен

Підйом чергових як зазвичай, вихід о 7:30. погода все та ж – вітер, сніг. Від непомітного вказівника "на Сахарную Головку" починаємо підйом до траверса хребта, що тягнеться на схід. Траверсуємо хребет в безпосередній близькості від гребеня, йдучи по межі лісу. Помітні сліди групи, пройшовшої вчора по хребту. По мірі підйому на хребет вітер і сніг набирають силу. О 9:04 підходимо до г. Сорі. Через заметіль робимо привали лише в захищених від вітру місцях (ф. 7.1). О 9:22 проходимо попри ск. Аю-Кая. Тут сила вітру така, що для втримання рівноваги на нього слід опиратися. О 10:25 підходимо до місця, де за показами ЖПС на карті знаходиться розвилка дороги в сторону пер. Н. Шелен.

Довірившись карті, спускаємося на 100 метрів в ліс по азимуту і на протязі 40 хвилин розвідуємо стежку (марковану або хоча б яку-небудь). Не знайшовши жодних натяків на неї, рухаємося вже по лісу паралельно хребту і о 10:54 виходимо на ґрунтовку, що веде в бік пер. Н. Шелен південніше самого перевалу. Далі, рухаючись цією стежкою на північ, о 12:27 виходимо до пер. Н. Шелен, а о 14:13 стаємо на стоянку біля с. Поворотне.

День 8, 5.1. т/с Поворотне - с. Соллар - траса Сімферополь-Керч

Чекаючи на автобуса
ф. 8.1 Чекаючи на автобуса

Підйом о 5:00, вихід о 7:50. входимо в с. Поворотне і, про всяк випадок (здогадуючись про правильну відповідь), взнаємо в місцевих, що до траси Сімферополь-Керч нічого не ходить. Проходимо залишок нашого маршруту пішки за 3 год 30 хв. На трасі через деякий час зупиняємо автобус до Сімферополя.

4. Розрахунок категорії складності спортивного походу

На нашу думку:
1. За технічною складністю проходження групою пер. Кватирка відповідає роботі на снігово-осипному перевалі складності 1А.
2. За технічною складністю та перепадом висот (+420/-218м від вдсп. Джур-Джур до дж. Сулух-Оба) виконане нами проходження перевалу Тирке Центральний відповідає роботі на трав?янисто-сніжно-осипному перевалі складності 1А.
3. Технічна складність та перепад висот (+338/-174м від дж. Суук-Су до підніжжя г. Хриколь) при проходженні пер. Великі ворота та пер. Малі ворота, а також пер. Калістон, Алакат-Богаз, Лікон та сідло Демержи відповідють перевалам без категорії.

Отже, маємо проходження 2х перевалів складності рівня 1А та 6х перевалів н/к в поході протяжністю 114км. Таким чином, категорія складності спортивного походу відповідає заявленій – гірському спортивному походу першої категорії складності.

5. Підсумки, висновки і рекомендації

Історично склалося так, що пройдений маршрут із варіаціями використовується для підготовки молодих груп до походу великими горами влітку. Це означає, що учасники можуть ще не мати досвіду пересування по схожому на високогірний рельєфу (сніг та осипи) та подолання труднощів, повязаних із холодом узимку, а керівник може, наприклад, мати досвід керівництва лише походом 1 к.с. у травні по Криму. Тому наступні рекомендації орієнтовані на групи такого рівня.

По-перше, орієнтування взимку набагато складніше: на маршруті часті тумани та глибокий незайманий сніговий шар у заліснених ділянках, тому користуватися антропогенними орієнтирами вдається рідко – стежки у лісі сніг ховає дуже якісно (зазвичай можна виявити лише розбиті "машинні" дороги, колії), також щезає нанесене на каміння маркування маршрутів. Маркування на деревах за відсутності стежок не дуже допомагає, бо стежка губиться після першого знайденого маркера.

За таких умов краще рухатись або вже знайомою місцевістю, або готуватися до напів-азимутального руху лісом, або ж використовувати GPS. Також стають у нагоді атлас "Союзкарти" - той, що із нанесеною координатною сіткою та роздрукована та заламінована "Генштабівка" 500-метрівка, бо у останньої більше роздільна здатність щодо відображення рельєфу за допомогою горизонталей.

Ще одна важлива порада: маршрут проходить трьома яйлами та хребтом між дж. Павло Чокрак та пер. Н. Шелен, на кожній з цих ділянок можна втрапити у пургу. Цілком імовірна ситуація, коли за наявності вітра та снігу необхідно перетнути яйлу та, наприклад, знайти місце спуску. Якщо у керівника є досвід контролю людей та маршруту у таких погодних умовах, то така ситуація не є чимось негативним для навчального походу, навпаки, вона буде корисним та запам'ятним випробуванням.

Якщо досвіда такого немає, то краще оминати яйли за поганої погоди. Також, навіть фізично та морально підготованій групі буде дуже важко переносити пургу без відповідного спорядження, тому вкрай необхідно потурбуватися про суцільний вітрозахист – у кожного з групи повинна бути якісна штормовка, балаклава та вітронепробиваємі синтетичні рукавички.

Якщо похід є першим в житті зимовим для більшої частини людей, то треба приділяти увагу холодовій виснаженості групи, котра, через вологий субтропічний клімат берегу Чорного моря, чатує навіть при відносно високих температурах зимового Криму.

Щоб відновити сили, на стоянках треба розводити ватру, коли можливо. Для цього слід подумати заздалегідь, як скласти багаття з вогких дров. Пилка, сухе пальне, свічки для розпалу – все це стане у нагоді, не варто дуже сподіватися на бензин як засіб розпалки. По наближенню часу стоянки слід починати шукати сушину – цілком сухе дерево, і ставати на ночівлю біля нього. Без дотримання останнього правила ватра може бути геть неможливою – окремо лежача деревина часто промерзає зсередини, і на марні спроби розпалювання цілком реально втратити увесь вечір.

Щодо тих труднощів маршрута, за рахунок котрих він набуває категорійності у гірському туризмі: пер. Кватирка (1А) – нескладний перевал 1А, при проходженні якого можна досить безпечно потренуватися у користуванні льодорубом. Краще ставити цей перевал на початок маршруту, щоб поступово нарощувати складність технічних перешкод.

Перевал Тирке Центральний (1А) добре описаний у [1] та [7]. Наголошу, що проходження перевалу від р. Улу-Узень (в нашому випадку – від вдп. Джур-Джур) займає багато сил, тому не слід планувати масш табних переходів на день із цим перевалом (напр, див. графік руху нашої групи). Також у з цих описів можна побачити, що відшукання перевалу на місцевості досить проблематичне, особливо за обмеженої видимості, з чим я також погоджуюсь. Тому рекомендую використовувати GPS із введеними попередньо координатами крапки початку перевального кулуару. Координати є у технічному опису проходження перевалу (п. 3.2).

6. Додатки

6.1 Перелік особистого спорядження

НазваВага, г
Багажні ємкості:
Рюкзак Баск Анаконда2400
Сідушка саморобна60
Взуття:
Черевики LaSportiva Makalu2400
Бахіли саморобні з кордури та оксфорду500
Одяг нижче поясу:
Шкарпетки термолайт250
Труси чи плавки (білизна)160
Штани ходові саморобні, HiPora220
Одяг вище поясу:
Пуховка Баск Everest UIAA1200
Термуха Баск верх+низ350
Штормовка Мармот PreCip400
Полар 200 (Мармот)600
Тонкий полар, 100-200300
Інший одяг:
Балаклава від Сініциної100
Рукавички (Ноунейм + Mammut)300
Різне:
Ліхтарик Petzl Tikka XP100
Гігієнічні хрєні (мило, щітка, туал. бумага)170
Чашка, миска, ложка, ніж220
Особиста аптечка300
П/етиленові пакети, різних розмірів50
Запальничка15
Сірники24
гроші40
квитки13
Спеціальне спорядження:
Льодоруб Grivel Nepal600
Страховочна система + блокіра10мм980
Карабіни муфтовані 3 шт180
Прусик Beal60
Спусковий пристрій (8ка)120
Кішки Black Diamond Sabretooth Pro1020
Каска Grivel400
Рукавички робочі для мотузки60
Лавинна стрічка (10-15 м.)40
Трекінгові палиці Masters xLite620

Зеленим кольором відмічена та вага, котру людина зазвичай несе на собі не у рюкзаку.

6.2 Перелік групового спорядження

Учасник із походним дідухом
ф. 6.2.1 Учасник із походним дідухом

Деяки висновки щодо групового спорядження: на похід група мала 5 балонів з газом по 450 грам і 4 літри бензину. Газ брався з розрахунку 50 грам на людину в день (приготування їжі з ранку), це склало 50*8*6=2400 грам газу на весь похід.

Бензину було взято на вечірні готовки 4 літри або 3000 грам, по 62 грами на людину в день. Цифри наведені з розрахунку на те, щоб топити сніг при кожному приготуванні їжі. Але сніг ми топили лише 2 рази - в на першій та останній ночівлях. Через це реальні витрати газу були меншими за заплановані - всього 1560 грам газу, що склало 260/8~33 грами на людину в день. (Примітка: після перезаправки балонів перед походом в кожному балоні було по 450 + додаткових 70 грам газу. Тому два балони ми так і не використали). Бензину ми використали приблизно 1,3 літри або 1000 грам. Менші витрати бензину пояснюються тим, що з 7 вечірніх готовок бензин використовувався лише три рази (1 раз - багаття + бензин), в інших випаках вдавалося готувати їжу на багатті, причому багато бензину було витрачено під час приготування вечері перед Новим Роком.

Під час приготування їжі використовували склотканину розмірами 0,7*1,5 метри, чого було замало, щоб повністю накрити казанок. Відрізу 1*1,5 метри було б для цього достатньо.

Група брала з собою лавинні стрічки, але вони знадобилися лише для прикрашання ялинки.

Скоріше за все, товщина снігового покриву на пройденому маршруті, характерна для кримської зими, не потребує використання лавинного спорядження взагалі.

Було 2 палатки - трійка Ferrino Syncro (офіційно двійка) і п'ятірка Снаряженіє Мста+ (офіційно четвірка). Палатки показали себе непогано, хоча нагоди випробувати їх на сильному вітрі так и не трапилося. Враховуючи зшивки на трьох, особливо тісно не було.

На групу бралося 6 зимових спальників, з яких робилися зшивки. Було чотири ПанАльп Бівака, один Баск Санлайт і один Пінгвін Експерт. Труднощі зі зістьобуванням були в зшивці Експерт+Бівак - нижні блискавка дуже туго входила в собачку, і в сшивці Санлайт-Бівак (хоча Баск Плейсід зістьобується з Санлайт і Бівак без проблем). Температуру зшивки тримали добре, ніхто не мерз. Конденсат був, але переважно на зовнішній поверхні спальників і в палатці. Нарікання викликало тільки внутрішня бавовняна тканина в одному з Біваків, була постійно сируватою.

Льодоруби, кішки, каски – must have. Системи та мотузки не знадобилися, але вони і бралися про всяк випадок. Стали в нагоді балаклави - 4 го січня був сильний вітер зі снігом, без них було б сутужно. Також знадобилися бахіли. В нас їх було 3 моделі - з використанням галоші, з підошвою з кордури і спроба замтнити бахіли шматками тканини і мотузочками. Бахіли кордура+оксфорд 210 були легшими, але не всі дожили до кінця походу цілими - одна пара прорвалася просто під час переходів по снігу, інша пара із оксфордовими вставками на носках та п'ятці (під скоби кішок) розповзлася саме по цих вставках. Варіант тканини+мотузочки виявився найневдалішим - "бахіли" постійно сповзали і під кінець учасник йшов без них.

Трекінгових палиць не було у троьх учасників, і двоє з них використовували дерев'яні палиці (ф. 6.2.1). Трекінгові палиці окрім зменшення навнтаження на спину, необхідні також і для підтримання рівноваги в глибокому снігу, сильно виручають.

Карімати бралися такі - 2 Термарест Ріджрест, 1 Термарест Ріджрест Делюкс, 1 Артіах Лайт+, 1 чорний товстий і 1 іжевка. Їх було достатньо, щоб не мерзнути, ніхто на холод не жалівся.

Лавинна лопата знадобилася лише для зручного набирання снігу в казанок. Можливо, необхідність лавинного спорядження у груповому можна визначати, знаючи про наявність (відсутність) лавинонебезпечних ділянок на маршруті (їх у Криму не так вже й багато) та заздалегідь спостерігаючи стан снігового покрову протягом декількох тижнів перед виїздом.

З ремнабору знадобилася лише голка з ниткою для підшивання бахіл.

6.3 Склад аптечки

?НазваКількістьЗастосуванняДозуванняПротипоказання/ побічні діїЗамітки після походу
Блок 1. Екстремальна
Секція - Ампули , знеболюючі
1Кетанов/ Кеторол2/5 ампулиНПЗЗ; загальне знеболююче; при болях середньої і сильної інтенсивності; знеболюючий ефект розвивається через 30?40 хв10-30 мг кожні 8?12ч (небезпека розвитку ш-к кровотеч; нарушения ф-ції нирок, бронхоспазм, можливість ж-к/ч-м кровотеч
2Кетанов10 таб.Сильне знеболююче; посттравматичні болі10мг (1т) 4р/доб Max_раз=20мг; Max_доб=90мгПротипоказання при хворобі виразки; порушення ниркової ф-ції (тоді Max_доб=60мг/доб).
3Шприці 2 мл8 шт.
4Ампул-відкривачка1 шт.
Секція - Сердечно-судинні , заспокійливе
1Валідол10 таб.Заспокійливе, судиннорозширююче. При болях в серці, неврозах, безсонні, протирвотне. Дія пр-та развив. через 5 минДоза_раз=1 табл. під язик; Доза_доб=2-4 табПротипоказання при підвищенній чуттєвості до пр-ту
2Нітрогліцерин20 таб.При сильних болях в грудях; якщо не допоміг валідол; лікування приступів стенокардії (признаки інфаркта)Доза_раз=6.5мг (2т под язык) 2-3 прийома; Max_раз=13мг; Max_доб=39мгПротипоказання при АТ
3Валер?янка20 таб.ЗаспокійливеЗнижує тискЗастосовувалась одним учасником походу для поліпшення сну. Особливого ефекту не дало.
4Корвал таб10 таб.Заспокійливе
Блок 2.

Антисептики, перев?язочні мат-ли, інструменти

Секція - І нструменти, Перев?язочні мат-ли
1Стерильні перчатки1 уп.
2Бинт стерильний3 шт.+ по 1му в особисту аптечкуЗгодився лише в одному випадку при травмі учасниці (розсічення брови) для виготовлення тампону.
3Градусник1
4Гемостатична губка1 уп.Зупинка кровотеч; тампонадаВ рануПротивпоказано при артеріальній кровотечіДуже допомогла зупинити кровотечу. Річ необхідна в поході.
5Спирт 96%100 млЯк не дивно, зберегли в повній цілісності :)
6Вата25 гр
7Ватні палочки
8Стерильні салфетки сухі1 уп.
9Жгут1 шт.
Секція - Антисептики
1Пантенол1 фл.Обрабка ран, опіків, обморожень. Кровозупин., протизапал., ранозажив.Розпиляється на відстані 10-20 см

Протипоказання при підвищенній чуттєвості до пр-ту

2Йоддицерин20 млОбробка країв ран; 1 уп. в особистій аптечці
3Перекис водню100 мл.Промивка ран
4Левомеколь, мазь1 уп.Накласти салфетку з маззю на рану. Лікування до повного очищення від гнійних масПросяклу салфетку на рануПротипоказання при підвищенній чуттєвості до пр-туЗастосовувалась для обробки та загоєння рани.
5МарганцівкаПолоскати горло, раны (0,01-0,02%), промивати шлунок (рожевий розчин)
Блок 3. таблетки
Секція - Простудні
1Фармазолін1 уп.Каплі назальні
Секція – Жарознижуючі і знеболюючі
1Темпалгін10 таб.Слабий анальгетик1-2 таб 2-3 раз/доб. Max_доб=6 табПорушення функції печінки або нирок
2Цитрамон6 шт.Жарозниж., головна, зубна болі (застосовується як анальгетик1т 2-3раз/день; Max_раз=2 таб; Max_доб=4 табГіперчуттєвість, авітаміноз, виразка в фазі загострення
3Ринза12 таб.Парацетамол; жарозниж. (інтервал між прийомами =8год)1т.

3раз/доб

ГіперчуттєвістьАктивно використовувався дещо інший препарат від застуди (Колдрекс) одним учасником походу (Костянтин). Допоміг мало, швидше за все виникло звикання до препарату.
4Аспірин10 таб.жарозниж.; болезаспокійливе0,25-0,5-1 г 3-4 раз/день
5Солпадеїн12 таб.Парацетамол + кофеїн (min інтервал між прийомами =4год)2 таб. до 4раз/доб; Max_доб=8 табПри шоці і небезпеці ниркової недостатності 3 гр.
6Но-Шпа20 таб.Спазмолітик; судинорозшир.; знижує АТ0,04?0,08 г 2?3 раз/добГіперчуттєвість, глаукома.
Секція - Маз і
1Диклофенак- гель1 уп.Знеболююче і протизапальнеЗовнішньо 2-3раз/доб Хвороба виразки, гіперчуттєвістьАктивно застосовувався ледь не щовечора групою. Гарний засіб для зняття болів в колінах. В кількох учасників були проблеми з колінами, особливо перші дні страждав один учасник, через що виникли проблеми зі сном.

Річ необхідна в поході.

Також в цих цілях застосовувалась мазь Боро-Плюс.

2Фіналгон мазь20 грМісцевий збуджуючий засіб; травми, вивихи, пошкодження зв?язокЗовнішньо 2-3раз/доб.Гіперчуттєвіть, дерматоз, Відкриті рани; не наносити на шию, низ живота, внутрішні сторони бедерЗастосовувався двічі медиком групи при ушкодженні ахіллесового сухожилля. Відчутного ефекту не дав, лише пече :)
3Індовазин гель45 грЗнеболююче (вивихи, подряпини, зубна біль). НПЗЗ + троксевазинЗовнішньо 2-3раз/день.Не наноситься на відкриті рани і слизисті оболонки. Протипоказано при виразці
4Німесулід (Німулід)30 грНПЗЗ; біль і запалювальні процеси (в т.ч. при травмах, інфекціях)Вживати всередину, після їжі по 100 мг 2р/добПри алергії
Секція - В ітам ін и
1Ундевіт50 таб.По числу ходових днів1 таб на людину на 1 добПішли на ура. Були маленькою радістю, "карманкою від медика" :)
Секція - Шлунково -кишкові
1Полісорб12 грАбсорбент (кремній). Порошок розчиняється у воді и п?ється (за 1 год до прийому їжі або після 1,5-2 год після їжі). Лікування гнойно-запалювальних захворювань м?яких тканинВсередину: 2?4г 3раз/доб Max_сут=24г; курс 3-5дн.; Max_раз= 0,1?0,15 мг/кг(7г); Max_доб=12г; Місцево - засипають рануПротипоказання: всередину: виразка в фазі загострення.

Месцево: асептичні рани.

2Смекта3 уп.Проективна дія в відношенні слизистої оболонки кишечника і вираженими абсорбуючими властивостями, при печії3 пакетика на добуМожливий запор
Секція - Антибіотики, Антигістамінні , Протизапальні
1Сумамед6 таб.Бактеріостатичний антибіотик широкого спектра діїПо 1 таб(500мг) протягом 3-х днів
2Лоратадин10 таб.Антигістамінне 3-го покоління (від алергії) алергічний риніт, кон?юктивіт, кропивниця100-300мг/доб Max_раз=300мг;Max_доб=600мгГіперчуттєвість, хвороба виразки

6.4 Продуктова розкладка

Кожноднівностігр/чел/раз1(29)2(30)3(31)4(1)5(2)6(3)7(4)8(5)9(6)Сума
чай25111111111225
цукор50111111111450
соль4.211111111137.8
кетчуп51111111140
зелень/прип.31111111124
лимон2011111111160
корманга401111111280
/Сніданки/
гречка70111210
вермишель90190
пшоно7011140
рис7011140
солодке печенье3011111111240
сушеное мясо401111160
топленое масло1511111190
ковбаса401111160
/Обіди/
ковбаса401111160
сир401111111280
сало40111120
часник/цибуля5111111135
сухари401111111280
солодке251111111175
/Вечері/
гречка70170
вермишель90190
сир50150
рис7011140
ковбаса401180
суп рисовий40111120
суп гречневий40140
овочі в суп20111180
ковбаса до супу2011160
сушене м'ясо301160
топлене масло1511111111120
часник/цибуля51111111140
солодке печиво3011111111240
Итого
На люд. в день257.2597.2612.2582642567612582234
Усього 4686 на чол.

Рекомендації та зауваження:
* сушене м?ясо треба готувари разом з топленим маслом;
* бажано брати більш різноманітні сорти чаю (ми взяли тільки чорний грінфілд, який під кінець походу набрид);
* до карманки не вистачало цукерок?смоктачок;
* в зимову пору року краще готувати більше супів, хоча б через день на вечерю.

6.5 Список використаних матеріалів

  1. Звіт про гірський туристський спортивний похід першої категорії складності по Центральному Криму, здійснений з 12 по 21 лютого 2007 року, кер. Ніконов А.
  2. Отчет о зимнем горном экспериментальном походе первой категории сложности в Крыму, кер. Тетяна Моянська, 2006р.
  3. Звіт про зимовий гірський експериментальний похід першої категорії складності по Криму, кер. Артем Соколов, 2003р.
  4. Паспорт пер. Кватирка, по проходженню Богданом Савчинським
  5. Паспорт пер. Хаос (1А*), Смилянец Н., Соколов. А., Багаев Д.
  6. Паспорт пер. Хаос (1А*), Моянская Т.В., Павлов А.В., Кушниренко Ю.В.
    Описание дано по прохождению в январском походе 1 к.с. 2006 г.
  7. Перевал Тирке Центральный (1А), Щербатей А. М.
    Описание дано по прохождению групой в составе 5 чел. 5 января 2007 г. в горном походе 1 к.с. Маршрутная книжка 99/06
  8. Микола Закаладаєв, "Перевали Гірського Криму". Електронна версія книги знаходиться тут: http://www.tkg.org.ua/node/2802

Коментарі

"Звіт про гірський похід 1 к.с. Центральним Кримом,
здійснений з 29 грудня по 5 січня 2007-2008 року".
Ужасный отчёт, несмотря на великолепный маршрут.
Бегло удаётся просмотреть, но очень плохо читается - всё благодаря издевательскому суржику автора(-ов)!
Ну нет и не было в прекрасном Украинском языке таких слов и выражений: "Штіль"; "солодке печенье";"сушеное мясо", "топленое масло", "сухари"; "Стерильні перчатки", "Обрабка, промивка ран; раны", " зняття болів", "Гігієнічні хрєні"...Исправьте, будьте любезны!
Рекомендация: будучи в походах за пределами Украины (например, тот самый планируемый вами "літній похід 2ї категорії складності на Північний Тянь-Шань або на Західний Кавказ") - не реагируйте на то, что вблизи "вештаються нетверезі люди, палять фейерверки та вигукують сепаратистські гасла", вы же находитесь в гостях, не забывайте!
С уважением, Василий.

даже не знаю что и сказать.

жаль, конечно, что отчет вас так ужаснул, но постарайтесь простить авторам их "столичный диалект" -- мы пишем как умеем.
кстати, а как оцените мой кавказский отчет (http://www.tkg.org.ua/node/9995) с точки зрения суржика?

а насчет рекомендации -- непонятно... наоборот, со своей стороны могу сказать, что советую вам, Василий, не игнорировать пьяных местных, лавиноопасные кулуары, камнеопасные склоны и т.п., даже находясь в гостях. это чревато.

Вибачте, але я з Вами не погоджуся. Коли йдеться про саме написання звіту і дуже гарне його представлення, то не має значення це суржик, українська чи російська мова.
Звіт реально дуже корисний-особливо для почитківців.
А ми туристи все толерантні і розуміємо всі три вище перераховані мови

Дуже дякую Вам за написання такого гагного звіту.
Беремо з собою Ваш опис. Думаю технічні деталі і координати будуть дуже корисними.

Підписатися на Коментарі для "Звіт про гірський похід 1 к.с. Центральним Кримом"