Звіт
про велосипедний туристський спортивний похід 3 категорії складності
по Чорногорії (Crna Gora, Montenegro)
проведеному з 10.08 по 20.08. 2010 р.
Маршрутна книжка - 57/10
Керівник групи: Сахно Андрій Валентинович
Адреса керівника: Andrey.Sakhno(at)gmail.com,
тел. +380(44)592-36-61, +380(97)480-70-70.
Маршрутно-кваліфікаційна комісія м. Києва розглянула звіт і вважає,
що похід може бути зарахований всім учасникам та керівникові як похід _____ категорії складності.
Звіт використовувати в _______________________________
Зміст
1. Довідкові дані про туристський спортивний похід
2. Організація туристського спортивного походу
2.2. Варіанти під - їзду та від ?їзду. Обгрунтування точок початку та кінця походу
2.3. Аварійні виходи з маршруту та його запасні варіанти
3. Технічні відомості пройденого маршруту
4. Висновки та рекомендації по проходженню маршрута
5.1. Перелік суспільного та спеціального суспільного спорядження
5.2. Перелік власного спорядження
5.6. Адреси та контактні дані установ Чорногорії
5.7. Перелік використаних літературних та інших джерел інформації
1. Довідкові дані про туристський спортивний похід
1.1. Загальні характеристики маршруту
Вид туризму:велосипедний
Район подорожі:Чорногорія (Crna Gora, Montenegro)
Категорія складності:третя
Кількість учасників:8
Терміни проведення:10 - 20 серпня 2010 р.
Тривалість активної частини:11 днів, в т.ч. 1 днівка
Довжина активної частини маршруту:521 км
Організатор:туристичний клуб ?Глобус?
Пройдена нитка маршруту:
м. Mojkovac? р. Bjelojevićka - с. Lazovj - р. Tara - N.P. "BiogradskaGora"? оз. Biogradsko? с. Bakovići - р. Plašnica - с. Bistrica Lipovska - с. Migalovica - с. D.Lipovo - с. G.Lipovo - дж. Ropušica - ущ. Vratlo - плато Sinjavina? дж. Smrdan - хут. Grkovo - с. Kolibštine - Staračko polje - Kričačko polje - Šarasko polje - с. Konate - с. Zaboj - оз. Zabojsko? с. G.Dobrilovina - каньйон р. Tara? с. D.Dobrilovina - мост Đurđevića? с. Rasova - с. Aluga - м. Žabljak? N.P. "Durmitor"? оз. Crno? дж. Točak - Mioč poljana - с. Virak - пер. Sedlo - дж. Šarban - с. Boričje - р. Piva(оз. Pivski)? м. Plužine? с. Goransko - с. Sinjac - мон. Pivski - с. Miljkovac - с. Zabrđe - с. Bajovo Polje - с. Jasenovo Polje - с. Vidrovan ?с. Miločani - с. Stuba - оз. Krupačko? с. Vasilica - м. Nikšić? оз. Slansko? с. Kuside - с. Trubjela - c. Razdolje - с. Jabuke - c. Razmuće - с. Okolišta - смт. Grahovo - оз. Grahovsko? с. Crni Nugli - с. Han - с. Crkvice? с. Zvećava - с. Knežlaz - с. Lipci - Boko-Kotorski затока? смт. Risan - смт. Perast? м. Kotor? с. Trojica - N.P. "Lovćen"? с. Krstac - c. Njeguši - с. Bukovica - м. Cetinje? с. Očinići - с. Vrela - с. Obzovica - с. Brajići - c. Bečići - м. Budva
1.2. Дані про учасників
П.І.Б. | Фото | Рік народження | Обов?язки в поході |
Сахно Андрій Валентинович | 1982 | Керівник | |
Герасименко Ігор Васильович | 1982 | Хронометрист, лінгвіст | |
Данільченко Тетяна Сергіївна | 1982 | Літописець, фінансист | |
Костюк Дмитро Миколайович | 1981 | Механик | |
Мартюшова Ірина Василівна | 1981 | Завгосп | |
Ногина Євгенія Юріївна | 1981 | Медик | |
Ричкін Олександр Володимирович | 1978 | Заст. керівника, фотограф | |
Якимець Ігор Олегович | 1980 | Завідуючий спорядженням |
2. Організація туристського спортивного походу
2.1. Загальна ідея походу
Бажання відвідати відносно бюджетний з фінансового боку та з багатою мальовничою гірською природою регіон в рамках походу виникло ще в кінці 2009 року. Завдяки багатьом побаченим фотозвітам цим регіоном стала Чорногорія, яка на свої відносно невеликій території розміром з половину Київської області має велику кількість природних та культурних пам?яток: національні природні парки (Дурмітор, Біоградська гора, Ловчін, Скадарське озеро), каньйон р. Тара, Півське озеро, Боко-Которська затока, культурні пам?ятки в містах Цетіньє, Котор, Пераст, Будва, Улцинь.
Розробка маршруту зайняла досить багато часу, оскільки було бажання проїхати не тільки асфальтними дорогами Чорногорії, як у більшості побачених звітів велотуристів, але й включити в маршрут велику кількість грунтових доріг, що було зроблено завдяки путівнику Montenegro Mountainbike Guide . Ключові місця веломаршруту включали попередні замальовки пішохідного маршруту по природним та культурним пам - яткам. Маршрут був спочатку розрахований на 15-16 днів, оскільки ми сподівались перебувати в Чорногорії не менше двух тижнів. Але реалії трансферу в Чорногорію змусили його перерахувати на 12 днів під автобусний чартер, без зміни довжини маршруту, а в наслідок переносу автобусного чартеру він зменшився до 11 днів.
Нарешті було вирішено залишити маршрут без змін та вносити коррективи в процесі проходження походу. Перед походом були проведені численні тренування та 2-3 денні велопоходи в різних куточках України, що дозволило підняти фізичний та технічний рівень групи.
2.2. Варіанти під?їзду та від?їзду. Обгрунтування точок початку та кінця походу.
Найбільш дешевим трансфером до Чорногорії є чартерні пасажирські автобусні та авіа перевізники. Регулярного прямого рейсового сполучення між Україною та Чорногорією не існує, можливі лише варіанти з пересадками будь-яким наземними чи повітряним сполученням, але в кінцевому випадку вони виходять значно дорожче чартерного сполучення.
Головний вибір можно робити між автобусним чартером Львів-Будва-Львів, що проводить турфірма Міст-Тур. Вартість перевезення складає 100 євро (квиток) + 50 євро (вартість перевезення додаткового великогабаритного багажу - велосипед) + 35 євро (транзитна шенгенська угорська віза) + 12 грн. (групова транзитна сербська віза) = 1862 грн. за курсом 1 євро = 10 грн. Загалом проїзд Київ-Львів-Будва-Львів-Київ склав порядка 2050 грн. з урахуванням всіх транспортних витрат. Цей варіант найдешевший, але й дуже довгий та важкий, оскільки лише проїзд автобусом складає порядка 28-32 год. Крім того, в нашому випадку було багато ремонтів доріг на територіях Чорногорії, Сербії, Угорщини, а на обратній дорозі внаслідок закриття дороги в Угорщині час в дорозі збільшився ще на 4 години. Крім того, багато кордонів та дуже великий час проходження україно-угорського та угорсько-сербського кордонів (шенген ...). Тому, якщо є фінансова можливість - краще не економити та скористатись авіачартером. Ще один плюс автобусного чартеру - можливість вийти у будь-якій точці на маршруті автобусу з кордону Чорногорії до Будви та розпочати маршрут (Майковац, Колашин, ...). Критична кількість учасників групи - 8 чол. з велосипедами та баулами (при такій кількості ми зайняли приблизно половину чи навіть більше простору багажного відділення автобусу, для розуміння в автобусах було 42 пасажирських місця). Займати місця на обратну дорогу звичайно краще в Будві - легше завантажитись та можно покупатись в Адріатичному морі в кінці походу.
Авіаквитки на чартерні рейси можно придбати наприклад в турфірмі Пілон. Краще серед чартерних рейсів вибирати рейси авіакомпанії МАУ, оскільки вона провозить велосипеди в рамках встановленої безкоштовної норми провозу багажу, а не як спортивне спорядження. Вартість авіаквитків на 14 днів становить порядка 280-330 євро в залежності від сезону. Звичайно ця цифра збільшисться за рахунок транспорті витрати для проїзду в аеропорти, а також вірогідний перевіс багажу.
Також є варіант прямого залізничного сполучення, влітку продаються білети з Києва на безпересадочний вагон Москва-Бар до потягу ?15, поїздка з Києва займає близько 48 год., але вартість проїзду в один бік перевищувала 1000 грн у 2009 році, без урахування необхідних транзитних віз і, крім того, на відміну від автобусного рейсу їх оформлення лежить на пасажирі. Тому ми навіть не розглядали цей варіант.
Отже, авіаперельоти, на відміну від автобусного чартеру, це швидший та неважкий фізично трансфер, непотрібний збір додаткових документів та отримання транзитних віз (в т.ч. шенген), але значно дорожче коштують і створюють необхідність додаткового трансферу дорогами Чорногорії до точок старту і кінця маршруту. Крім того надають можливість подовжити перебування в Чорногорії до 14 днів.
2.3. Аварійні виходи з маршруту та його запасні варіанти
Заявлена нитка походу:
м.Mojkovac? N.P. "BiogradskaGora"? р. Bjelojevićka - с. Katun Vragodo - Šiško оз. - с. Katun Siska - Ursulovac оз. - Pešica оз. - Biogradsko оз. - р. Tara - с. Sjerogošte - с. Bakovići - р. Plašnica - с. Bistrica Lipovska - с. Migalovica - с. D.Lipovo - с. G.Lipovo - дж. Ropušica - хут. Grkovo - с. Katun Podstarac - с. Kolibrištine - Staračko polje - Kričačko polje - Šaransko polje - с. Konate - с. Zaboj - Zabojsko оз. - с. G.Dobrilovina - р. Tara? с. D.Dobrilovina - с. Budeševica - с. Rasova - с. Borje - с. Meždo - м. Žabljak? N.P."Durmitor"? Crno оз. - в. Bobotov Kuk (2523, рад.) - Mioč poljana - с. Virak - Smrčevo brdo - пер. Sedlo - с. Todorovdo - с. Pelinovac - с. Borčje - с. Dubljevići - р. Komarnica? с. Miljkovac - с. Bukovac - с. Stražnica - с. Zabrđe - с. Podkraguj - с. Stagišta - с. Zaljutnica - с. Nozdra - с. Čeline - с. Lupoglav - с. Mramorje - с. Ljeskovac - с. Podkita - с. Krstac - Slansko оз.? с. Orlina - с. Trubjela - с. Živa - с. Razmuće - с. Okolišta - с. Osječenica - смт.Grahovo? с. Han - с.Crkvice? с. Ždrijelo - с.Kruševiće? с. Kameno - с. Podi - с. Zelenika - с. Bijela - с. Kamenari - смт.Risan? смт. Perast - м.Kotor? с. Trojica - N.P."Lovćen"? Jezerski vrh.(1657) - м.Cetinje? с.Rijeka Crnojevića? с. Donje Selo - Skadarsko оз.? с. Komarno - с.Virpazar? с. Kostanica - с.Vladimir? с. Krute - с. Kodre - с. V.Plaža - с. Donji Štoj - м.Ulcinj? м.Bar? смт. Petrovac - м.Budva
Запасні варианти:
1. Дні 1-2: замість "м. Mojkovac - с. Katun Vragodo - с. Katun Šiska - N.P. "Biogradska Gora" - с. Bakovići - с. G.Lipovo - хут. Grkovo" "м. Mojkovac - с. Bakovići - с. G.Lipovo - хут. Grkovo";
2. День 9: замість "смт. Risan - смт. Perast - м. Kotor - с. Krstac" "смт. Risan - смт. Perast - м. Kotor";
3. День 10: замість "N.P. "Lovćen" - с. Bjeloši - м. Cetinje - с. Komarno" "п.н. - м. Budva";
4. День 10: замість "N.P. "Lovćen" - с. Bjeloši - м. Cetinje - с. Komarno" "N.P. "Lovćen" - с. Žanjev Do - м. Cetinje - м. Budva";
5. День 11-12: замість "п.н. - с. Virpazar - Skadarsko оз.? с. Vladimir - м. Ulcinj - м. Budva" "п.н. - с. Virpazar - Skadarsko оз. - м. Bar - смт. Petrovac - м. Budva".
Крім того, в маршрутній книжці було відзначено, що в разі поганої проходимості грунтових доріг, поганої погоди, можлива заміна грунт.доріг на дороги з більш твердим покриттям з несуттєвою зміною маршруту походу.
Варіанти аварійного сходу з маршруту:
На всій довжині маршрута можливе відносно швидке добирання до транспортних автомагістралей з відносно великим швидким сполученням з містами та селищами Чорногорії.
2.4. Зміни маршруту та їх причини
У зв?язку з досить великим запізненням автобусу до м. Mojkovac старт походу відбувся 10 серпня о 17:00 (замість 13:00 - 14:00 години), досить погане нанесення грунтових доріг на мапі і орієнтовного треку на GPS і відповідне блукання заваленими деревами невірними дорогами змусили відмовитись від подальшого підйому до оз. Šiško у N.P. "Biogradska Gora" та стати на ночівлю з подальшим продовженням маршруту асфальтною дорогою в напрямку оз. Biogradsko та плато Sinjavina.
Внаслідок, зменшення кількості днів походу було вирішено відмінити піше сходження на найвищу вершину Чорногорії - Bobotov Kuk (2523) та обмежитись лише поїздкою вздовж Crno оз. у N.P. "Durmitor".
Внаслідок великої складності попередніх гірських грунтових доріг було вирішено змінити грунтовий відрізок від с. Boričje до оз. Slansko асфальтними дорогами через м. Plužine та м. Nikšić , включив грунтову дорогу узбережжям оз. Krupačko , що дозволило відпочити группі та відвідати оз. Pivski та монастир.
Після проходження грунтових доріг від оз. Slansko до с. Crkvice було вирішено відмовитись від останнього грунтового участка від с. Crkvice до м. Herceg-Novi , що дозволило зменшити темп руху групи.
Починаючи з Боко-Которської затоки частина часу приділялась культурній програмі та купанню у затоці та Адріатичному морі. Останній день було вирішено провести на Адріатичному морі, тому з м. Cetinje ми одразу звернули в бік м. Budva, де і провели останні години походу на узбережжі Адріатичного моря.
Вказані зміни були обумовлені тим, що переважна більшість грунтових доріг були щебневими і досить виснажували групу на підйомах (багато участків були пройдені в пішому порядку) і потребували великої пильності та технічності їзди на спусках, окрім того попередньо маршрут був розрахований на значно більшу кількість днів, але з трансфертних причин кількість днів скоротилась з 15-16 днів до фактично 10 днів.
2.5. Відомості про проходження маршруту кожним участником
Всі учасники, які вказані в п.1.3. даного звіту, пройшли маршрут в повному об ?ємі.
Одна з учасниць не змогла поїхати в похід через перенос дат чартерного автобусного рейсу Львів-Будва-Львів і відповідний перенос дат походу про що було завчасно повідомлено МКК і ця участниця не вписана у список группи в п.1.3 даного звіту.
3. Технічні відомості пройденого маршруту
3.1. Графік руху
Дата | ? ділянки | Назва ділянки | Початок руху | Кінець руху | Ходовий час, г:хв | Відстань | Висота старта | Висота фініша | Перепад висоти | Метеоумови | Опис ділянки |
10.08 | 1,1 | м. Mojkovac - р. Bjelojevićka | 16:50 | 17:20 | 0:30 | 4,51 | 823 | 880 | +57,0 | ясно | Починаєм підйом з м. Mojkovac до Šiško оз. вузькою асфальтною дорогою |
1,2 | р. Bjelojevićka - с. Lazovj | 17:20 | 19:20 | 1:40 | 3,96 | 880 | 1149 | +269 | ясно | Закінчується асфальтна дорога, розпочинається грунтова дорога щільно вкрита щебнем, в багатьох місцях доводиться йти пішки, проходимо декілька розвилок та упираємось ще одну розвилку, одна з доріг йде круто в гору, а інша врешті-решт заводить до бурелому. Становимось на ночівлю. Середній нахил підйому: 7% | |
Всього за 1-й день: | 2:10 | 8,47 км, в т.ч. 3,96 км грунтових доріг | +326 | Середня швидкість руху: 3,90 км/год | |||||||
11.08 | 2,1 | м.н. - р. Bjelojevićka | 8:30 | 8:45 | 0:15 | 2,54 | 1149 | 880 | ?269 | ясно | Спуск щебнево-грунтовою дорогою |
2,2 | р. Bjelojevićka - оз. Biogradsko | 9:10 | 10:35 | 1:05 | 13,96 | 880 809 | 809 1141 | ?71 +332 | ясно | Спуск асфальтною дорогою в м. Mojkovac. Проїзд по трасі у напрямку м. Kolašin. Підйом по асфальтній дорозі до оз. Biogradsko . Середній нахил підйому до оз. Biogradsko 7,1% | |
2,3 | оз. Biogradsko | 10:40 | 11:30 | 0:50 | 3,04 | ясно | Піша прогулянка узбережжям оз. Biogradsko | ||||
2,4 | оз. Biogradsko - с. G.Lipovo | 11:30 | 15:10 | 2:10 | 27,89 | 1141 873 946 | 873 946 1151 | ?268 +73 +205 | ясно | Спуск від оз. Biogradsko до траси. Проїзд по трасі в напрямку м. Kolašin до показчику на с. Lipovo . Початок руху по дорозі до G.Lipovo з поступовим набором висоти. Останні 3,5 км підйому по асфальту йдуть з градієнтом 4,3%. Зупинка на обід (13:30 - 15:00). Кінець асфальтної дороги. | |
2,5 | с. G.Lipovo - ущ. Vratlo | 15:10 | 18:15 | 2:20 | 8,42 | 1151 | 1754 | +603 | Змінна облачність | Набираємо воду на підйому у джерелі Ropušica . Підйом на плато Sinjavina грунтовою дорогою по ущелині Vratlo. Дорога місцями щільно вкрита щебнем. Перші 1,5 км підйому дорога йде з середнім градієнтом 9,7%. Далі до кінця підйому градієнт становить 6,8%. Деякі учасники повність йдуть пішки, роблячи привали. | |
2,6 | ущ. Vratlo - хут. Grkovo | 18:15 | 19:10 | 0:25 | 3,78 | 1755 | 1795 | +40 | Змінна облачність | Рухаємось платом Sinjavina кам?янисто-грунтовою дорогою, роблячи зупинки на покупку кисломолочної продукції та набір води на ночівлю в дж. Smrdan. Зупиняємось на ночівлю. | |
Всього за 2-й день: | 6:15 | 59,63км, в т.ч. 14,74 км грунтових доріг | ?608 +1253 | Середня швидкість руху: 9,54 км/год | |||||||
12.08 | 3,1 | м.н. - хут. Grkovo - початок спуску в каньйон р. Tara | 8:25 | 15:45 | 3:45 | 30,23 | 1795 1774 1842 1639 1723 1596 | 1774 1842 1639 1723 1596 1682 | ?21 +68 ?203 +84 ?127 +86 | Ясно, змінна облачність | Спочатку рухаємось пішки/вело по часто ледь-помітним стежкам випасу худоби на плато. Через 2-3 км виходимо на дорогу та продовжуєм рух кам?янисто-грунтовою дорогою по плато Sinjavina в напрямку оз. Zabojsko. На останньому участку трохи блуканули та вирішили пообідати (14:00 - 15:00). У другій половині дня знаходимо потрібну дорогу і продовжуємо рух у напрямку спуску. |
3,2 | спуск в каньйон р. Tara з заїздом на оз. Zabojsko | 15:45 | 18:25 | 1:30 | 14,24 | 1682 | 843 | ?839 | Змінна облачність, ясно | Починаємо спуск до каньйону р. Tara. Заїзджаємо на оз. Zabojsko , де купаємось. Спуск по грунтовій дорозі (9,7%) щільно вкритий щебнем та потребує уваги, робимо зупинки на фотографування та охолодження тормозів. | |
3,3 | с. G.Dobrilovina | 18:35 | 18:40 | 0:05 | 0,73 | 843 | 800 | ?43 | ясно | Асфальт | |
Всього за 3-й день: | 5:20 | 45,20 км, в т.ч. 44,47 км грунтових доріг | ?1233 +238 | Середня швидкість руху: 8,48 км/год | |||||||
13.08 | 4,1 | м.н. - каньйон р. Tara - міст Đurđevića | 8:15 | 9:55 | 1:10 | 22,49 | 800 658 | 658 790 | ?142 +132 | ясно | Рухаємось асфальтною дорогою вздовж каньйону р. Tara в напрямку мосту Đurđevića. На дорозі багато туннелів. Є досить довгі, тому бажано заздалегідь підготувату ліхтарі для проїзду. Робимо часті фотопривали. |
4,2 | р. Tara - м. Žabljak - оз. Crno | 10:25 | 15:30 | 2:50 | 27,73 | 790 1358 1275 1478 | 1358 1275 1478 1452 | +568 ?83 +203 ?26 | ясно | Піднімаємось серпантинною асфальтною дорогою з каньйону р. Tara з нахилом 5,6%. Проходимо невеличкий спуск та піднімаємось до м. Žabljak , де зупиняємось на закупку провіанта. Заїзджаємо у N.P. "Durmitor" та зупиняємось на оз. Crno на обід. | |
4,3 | оз. Crno - с. Virak | 17:20 | 19:00 | 0:50 | 4,24 | 1452 1569 | 1569 1516 | +117 ?53 | ясно | Піднімаємось пішки з велосипедом та баулом на спині грунтовою кам?янисто-осипною тропою (11,4%). Спускаємось місцями йдучи пішки. Виїзджаємо на асфальтну дорогу. Якщо немає бажання потягати велосипед на спині, то краще цей пішохідний участок об?їхати :) | |
4,4 | с. Virak - м.н. | 19:00 | 20:00 | 0:20 | 4,54 | 1516 | 1572 | +56 | ясно | Асфальтна дорога. Займаємось пошуком води та місця ночівлі. | |
Всього за 4-й день: | 5:10 | 59,00 км, в т.ч. 4,24 км грунтових доріг | ?304 +1076 | Середня швидкість руху: 11,41 км/год | |||||||
14.08 | 5,1 | м.н. - пер. Sedlo - поворот на грунтову дорогу до с. Boričje | 8:20 | 11:55 | 2:10 | 24,90 | 1572 1917 1713 1891 | 1917 1713 1891 1501 | +345 ?204 +178 ?390 | ясно | Асфальтна дорога по N.P. "Durmitor". Заїзджаємо на пер. Sedlo з градієнтом 5,6%. Спуск 5,2%. та ще один перевал (5,6%), спускаємось до розвилки на с. Boričje. |
5,2 | спуск у с. Boričje та проїзд селом | 12:10 | 12:50 | 0:30 | 4,46 | 1501 | 1174 | ?327 | ясно | Спуск по грунтовій дорозі щільно встиленої щебнем. Середній кут нахилу спуску 7,3%, на початку спуску сягає 12,1% | |
5,3 | спуск з с. Boričje до оз. Pivski | 12:55 | 13:45 | 0:30 | 10,13 | 1174 | 716 | ?458 | Змінна облачність | Спуск асфальтною дорогою до оз. Pivski . Перші 0,5 км - градієнт близько 21,5-24,1% (якщо GPS не дав похибку, але ми там їхали фактично на заблокованих колесах). Загалом перші 2,3 км дороги кут нахилу становить 11%. Далі значно пологіший. Робимо часті фотозупинки. На озері під мостом купаємось. | |
5,4 | оз. Pivski - м. Plužine - с. Goransko | 14:45 | 17:45 | 1:10 | 10,45 | 716 1053 | 1053 894 | +337 ?159 | Змінна облачність | Асфальтна траса м. Plužine - м. Nikšić . Підйом від оз. Pivski (градієнт 5,6%) та спуск до с. Goransko (5,6%). З зупинками в магазині та на обід. | |
Всього за 5-й день: | 4:20 | 49,94 км, в т.ч. 4,46 км грунтових доріг | +860 ?1538 | Середня швидкість руху: 11,53 км/год | |||||||
15.08 | 6,1 | м.н. - с. Goransko - с. Vidrovan - с. Miločani | 8:10 | 13:30 | 2:50 | 46,69 | 894 846 1194 1042 1203 | 846 1194 1042 1203 633 | ?48 +348 ?152 +161 ?570 | Ясно, змінна облачність, невеличкий півгодинний дощик | Асфальтна траса м. Plužine - м. Nikšić. Середньостатистичний градієнт 4-6%. |
6,2 | с. Miločani? оз. Krupačko - с. Vasilica | 13:30 | 16:25 | 1:05 | 7,76 | 633 747 | 747 643 | +114 ?104 | Змінна облачність | Пійдом до розібраної залізничної дороги-грунтовки з кутом 9,8% (0,5км). Грунтова дорога місцями вкрита щебнем. Робимо зупинку на обід з видом на озеро Krupačko (13:55-15:25) . Спуск до с. Vasilica щебневий (5,7%). | |
6,3 | с. Vasilica - м. Nikšić - оз. Slansko | 16:25 | 18:30 | 1:20 | 23,33 | 643 702 | 702 618 | +59 ?84 | Змінна облачність, ясно | Асфальтна дорога. Робимо закупку продуктів та набираємо воду у м. Nikšić | |
Всього за 6-й день: | 5:15 | 77,78 км, в т.ч. 7,76 км грунтових доріг | +682 ?958 | Середня швидкість руху: 14,82 км/год | |||||||
16.08 | 7,1 | м.н. - оз. Slansko - с. Trubjela - c. Razdolje - с. Živa | 8:20 | 9:35 | 0:50 | 10,45 | 618 875 | 875 804 | +257 ?71 | Ясно | Асфальтна траса м. Nikšić - смт. Grahovo з градієнтом підйому 4,9%. |
7,2 | с. Živa - с. Golubinje - c. Razdolje - с. Jabuke - c. Razmuće - с. Okolišta ?трасса м. Nikšić - смт. Grahovo (в. Gradac (945)) | 9:40 | 16:10 | 2:35 | 17,49 | 804 788 1014 958 1026 980 1089 | 788 1014 958 1026 980 1089 917 | ?16 +226 ?56 +68 ?46 +109 ?172 | Ясно, змінна облачність | З?їзжаємо з траси на грунтову дорогу. Невеличкий спуск і починаємо підйом з градієнтом 7,7%. Часто зустрічаються невеликі підйоми/спуски (4-8%). Робимо досить часті зупинки на орієнтування, набір води у місцевих жителів. Міняємо спалені дискові тормозні колодки та дві проколоті камери. Влаштовуємось на обід (13:20 - 14:50). І врешті-решт виїзжаємо на трасу. Надії побачити асфальт виявились марними. | |
7,3 | трасса м. Nikšić - смт. Grahovo (в. Gradac (945)) - с. Zakurjaj та верш. (849) | 16:10 | 17:15 | 0:45 | 9,16 | 917 1037 | 1037 867 | +120 ?170 | Змінна облачність | Повністю відсутнє асфальтне покриття. Дорога покрита щебнем. Виконується ремонт дороги з вирівненням серпантинів. Перед самим смт. Grahovo нова дорога звертає вліво зі старої в обхід верш. (849) та ще закрита від проїзду (судячи з того, що стоїть знак обїзду вправо та всі авто звертають направо). Кути підйому/спуску становлять 3-6% | |
7,4 | с. Zakurjaj та верш. (849) - смт. Grahovo - Grahovsko оз. | 17:30 | 18:05 | 0:25 | 8,86 | 867 716 | 716 798 | ?151 +82 | Ясно | Вузька асфальтна дорога. Спускаємось в смт. Grahovo (в центральній частині спуску 1,5 км - градієнт 6,9%) та їдемо на ночівлю на Grahovsko оз. Відмічаємо день народження :) | |
Всього за 7-й день: | 4:35 | 45,96 км, в т.ч. 26,65 км грунтових доріг | +862 ?682 | Середня швидкість руху: 10,03 км/год | |||||||
17.08 | 8,1 | Grahovsko оз. - с. Crni Nugli | 10:30 | 11:30 | 0:35 | 13,71 | 798 619 | 619 631 | ?179 +12 | Ясно | Асфальтна траса смт. Grahovo ?смт. Risan . Відмінно відремонтована та випрямлена (без серпантинів). Розуміємо, що вона не заходить с. Han. Знаходимо стару дорогу. |
8,2 | с. Han - c. Crkvice - c. Zvećava | 11:40 | 17:20 | 1:55 | 19,09 | 631 1120 | 1120 872 | +489 ?248 | Змінна облачність, хмари, ясно | Повертаємо в бік с. Han. Починаємо асфальтний підйом до с. Crkvice 5,8 км з середнім кутом нахилу 7,4% (на початку підйому зустрічається 1,5 км участок з кутом 9,3%). Робимо зупинки на ожину :-) В?їзжаємо у с. Crkvice . На наше здивування село виявляється досить великим, але нежилим, з великою кількістю залишків стін будинків, мощеними брусчаткою та грунтовими вулицями. 1,76 км грунтових доріг у с. Crkvice . Біля пам - ятнику зупиняємось на обід та огляд залишків села (13:20 - 15:50). Спускаємось в с. Zvećava 2,2 км з градієнтом 7,2%, шукаємо воду на ночівлю та місце ночівлі (вдалось набрати воду в одному з дощових резервуарів, оскільки село скоріш за все використовується як дачі, та людей майже немає). | |
Всього за 8-й день (напівднівка): | 2:30 | 32,80 км, в т.ч. 1,76 км грунтових доріг | +501 ?427 | Середня швидкість руху: 13,12 км/год | |||||||
18.08 | 9,1 | c. Zvećava - с. Knežlaz - с. Lipci - Boko-Kotorski затока - смт. Risan - смт. Perast - м. Kotor | 8:25 | 15:15 | 1:40 0:40 | 38,08 9,24 | 872 | 4 | ?868 | Ясно | Спускаємось асфальтною дорогою та виїзжаємо на трасу (близько 6%). Швидкісний спуск шоссейний спуск з градієнтом 5,8%. Тунелі (необхідне світло). В процесі спуску розуміємо, що спускаємось в зовсім інший бік. Виїзджаємо на узбережжя Боко-Которської затоки. Розглядаючи карту розуміємо, що трасса спуску зовсім не позначена на наших картах. Їдемо в смт. Risan , де зупиняємось на купання в затоці. Подовжуємо рух, швидко оглядаємо смт. Perast (на жаль надто швидко). Оглядаємо церкву Sv. Matija. В 11:15 в?їзджаємо в м. Kotor . Оглядаємо город, закупаємо продукти в супермаркеті та влаштовуємо обід з купаннями на пляжі. |
9,2 | м. Kotor - с. Trojica - N.P. "Lovćen" - с. Krstac - с. Vratnica | 15:15 | 19:50 | 3:15 | 25,69 | 4 945 | 945 895 | +941 ?50 | ясно | Асфальтний підйом до N.P. "Lovćen ", показчик у напрямку м. Cetinje . Кут нахилу підйому складає близько 4,6% на довжині близько 20 км. Набираємо воду та шукаємо місце ночівлі. | |
Всього за 9-й день: | 5:35 | 73,01 км асфальтних доріг | +941 ?918 | Середня швидкість руху: 13,08 км/год | |||||||
19.08 | 10,1 | м.н. - с. Vratnica - c. Njeguši - с. Bukovica - м. Cetinje | 9:30 | 11:40 | 1:20 | 19,13 | 895 854 1131 | 854 1131 649 | ?41 +277 ?482 | ясно | Асфальтна дорога. Спуск до c. Njeguši . Підйом на перевал (5,1 км підйому з градієнтом 5,3%) та спуск в м. Cetinje (градієнт від 1,7 до 5,8%) |
10,2 | м. Cetinje | 11:40 | 16:35 | 0:35 | 6,77 | 649 | 649 | 0 | ясно | Відвідання історичних пам? яток та міста. Об - їзд міста на велосипедах. Закупка сувенірів. Обід біля монастиря з джерелом. Вирішуємо завершувати маршрут та рухатись по трасі в напрямку м. Budva , щоб провести останній день в Чорногорії на Андріатичному морі в м. Budva та його околицях. | |
10,3 | м. Cetinje - трасса "Cetinje - Budva" - с. Očinići | 16:35 | 18:00 | 0:45 | 8,12 | 649 | 775 | +126 | ясно | Рух по трасі "Cetinje - Budva". Пошук місця ночівлі та води. | |
Всього за 10-й день (напівднівка): | 2:40 | 34,02 км асфальтних доріг | +403 ?523 | Середня швидкість руху: 12,74 км/год | |||||||
20.08 | 11,1 | с. Očinići - с. Vrela - с. Obzovica - с. Brajići - c. Bečići - м. Budva | 8:25 | 10:15 | 1:20 | 27,01 | 775 682 891 | 682 891 11 | ?93 +209 ?880 | ясно | Підйом від розвилки на с. Očinići перевалу на трасі "Cetinje - Budva " з середнім градієнтом 6,4%. Спуск до м. Budva з середнім градієнтом 5,7%. |
11,2 | м. Budva | 10:15 | 21:00 | 0:45 | 7,92 | 11 | 11 | 0 | ясно | ||
Всього за 11-й день (днівка): | 2:05 | 34,93 км асфальтних доріг | +209 ?973 | Середня швидкість руху: 16,77 км/год | |||||||
ВСЬОГО ЗА ПОХІД: | 45:55 | Загалом: 520,74 км в т.ч.: асфальт - 412,70 км грунти - 108,04 км | Загальний перепад висот: набір - 7351 м. сброс - 8164 м. | Середня швидкість руху: 11,34 км/год |
Прим. При підрахунку перепадів висот не враховувалісь малі набори висоти до 50 м, не були враховані помилки GPS при проїзді тунелів чи ін. (різкі скачки висоти на профілю маршруту).
3.2. Висотний профіль маршруту
Рис.1. Загальний висотний профіль пройденого маршруту
Рис. 2. День 1-й (10 серпня 2010 р.)
Рис. 3. День 2-й (11 серпня 2010 р.)
Рис. 4. День 3-й (12 серпня 2010 р.)
Рис. 5. День 4-й (13 серпня 2010 р.)
Рис. 6. День 5-й (14 серпня 2010 р.)
Рис. 7. День 6-й (15 серпня 2010 р.)
Рис. 8. День 7-й (16 серпня 2010 р.)
Рис. 9. День 8-й (17 серпня 2010 р.)
Рис. 10. День 9-й (18 серпня 2010 р.)
Рис. 11. День 10-й (19 серпня 2010 р.)
Рис. 12. День 11-й (20 серпня 2010 р.)
Прим. Різкі скачки висоти являють собою похибки GPS переважна більшість яких ставалась при проїзді тунелів. Особливо вони помітні на 4, 5 та 9 дні походу. При розрахунку сумарного набору висоти ці скачки не враховувались у набор чи сброс висоти.
Позначення головних висотних точок маршруту походу:
1 - м. Mojkovac;
2 - з? їзд з траси та початок підйому до оз. Biogradsko;
3 - оз. Biogradsko (при першому попаданні на денному графіку висот та на загальному графіку висот походу);
3 - початок підйому до плато Sinjavina (тільки на денному графіку висот);
4 - початок плато Sinjavina;
5 - межа плат Staračko polje та Kričačko polje;
6 - Šarasko polje
7 - с. Zaboj та оз. Zabojsko;
8 - с. G.Dobrilovina та початок каньйону р. Tara;
9 - міст Đurđevića
10 - перевал над р. Тара, с. Aluga;
11 - м. Žabljak;
12 - оз. Crno;
13 - пер. Sedlo;
14 - пер. біля в. Jablan Glavice (1883);
15 - поворот на грунтову дорогу до с. Boričje;
16 - с. Boričje;
17 - р. Piva (оз. Pivski);
18 - перевал між м. Plužine та с. Goransko;
19 - с. Vidrovan;
20 - грунтова дорога з північного боку оз. Krupačko;
21 - м. Nikšić;
22 - оз. Slansko;
23 - с. Trubjela;
24 - з?їзд з траси "м. Nikšić - смт. Vilusi" та початок підйому до с. с. Jabuke;
25 - кінець грунтовки та виїзд на трасу "смт. Vilusi - смт. Grahovo";
26 - смт. Grahovo;
27 - оз. Grahovsko;
28 - с. Han;
29 - с. Crkvice;
30 - с. Zvećava;
31 - Boko-Kotorski затока;
32 - с. Krstac та N.P. "Lovćen";
33 - c. Njeguši;
34 - перевал та с. Bukovica;
35 - м. Cetinje;
36 - с. Očinići;
37 - перевал на трасі "м. Cetinje - м. Budva".
3.3. Технічний опис походу
Перший день - 10 серпня.
м. Mojkovac - р. Bjelojevićka - с. Lazovj
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
8,47 | 3,96 | 3,90 | 2:10 | 326 | 0 |
0 км - м. Mojkovac . Виходимо з автобуса. Збираємо та діагностуємо велосипеди. В 16:50 орієнтуємось та знаходимо необхідну дорогу. Проїзджаємо вірогідніше за все готель " Mojkovac" (фото ?1) та залізничний вокзал. Починаємо підйом асфальтною дорогою вздовж р. Bjelojevićka в бік оз. Šiško.
4,51 км - асфальтна дорога завершується та починається грунтовий підйом. Десь одразу за цим місцем помилково обираємо непотрібну грунтову дорогу та рухаємось по ній. Дорога досить стрімко набирає висоту, рухаючись вздовж річки. Йдемо ведучи велосипеди нагору по щебню. Зустрічаються розвилки вправо та різко в гору, минаємо їх та врешті-решт починаємо рухатись заваленою деревами дорогою (Фото ?2). Вирішуємо зупинятись на ночліг о 19:20 та приймати рішення з приводу зміни маршруту. Оскільки автобус запізнився до м. Mojkovac і ми втратили багато часу на цьому запізненні та буреломінгу і в нас лишається лише 10 дорогоцінних днів (замість 16, а потім 12 плануємих днів) вирішуємо їхати зранку одразу на Biogradsko оз.
П.С. Зрештою лише в Києві зрозуміли де саме пропустили необхідну дорогу співставляючи трек з 250-метровими картами Чорногорії, які роздрукувати та взяти з собою ми не мали можливості.
Другий день - 11 серпня.
с. Lazovj - р. Tara - N.P. "Biogradska Gora" - оз. Biogradsko - с. Bakovići - р. Plašnica - с. Bistrica Lipovska - с. Migalovica - с. D.Lipovo - с. G.Lipovo - дж. Ropušica - ущ. Vratlo - плато Sinjavina - дж. Smrdan - хут. Grkovo
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
59,63 | 14,74 | 9,54 | 6:15 | 1253 | 608 |
8,47 км - виїзджаємо з місця ночівлі. Спускаємось вниз (Фото ?3).
16,10 км - переїзджаємо міст через р. Тару та розвилку на м. Žabljak. Рухаємось по трасі в напрямку м. Podgorica. Плавні підйоми та спуски.
21,62 км - розвилка з указателем N.P. "Biogradska Gora ". Переїзджаємо мост через. р. Tara та піднімаємось до оз. Biogradsko.
25,81 км - оз. Biogradsko (Фото ?4). Піша прогулянка узбережжям озера.
45,88 км - доїзжаємо трасою (Фото ?5) до розвилки з головної дороги на с. Lipovo (проїзджаємо с. Bakovići) звертаємо направо (Фото ?6).
56,80 км - закінчується асфальтна дорога. Починається грунтово-щебневий підйом на плато Sinjavina
59,46 км - дж. Ropušica. Починається серпантинний підйом на плато Sinjavina
62,69 км - дорога під гарними нависаючими скелями (Фото ?8 , 9)
63,02 км - скельні ворота (Фото ?10). Дуже мальовнича ущ. Vratlo (Фото ?11, 12)
65,20 км - кінець підйому на плато Sinjavina , що являє собою суміш кримського Карабі з горами Кавказу (лунні пейзажі)
65,76 км - дж Smrdan . Рух кам?янисто-грунтовою дорогою (невеличкі підйоми-спуски)(Фото ?17).
69,03 км - ночівля поблизу хут. Grkovo
Третій день - 12 серпня.
хут. Grkovo - с. Kolibštine - Staračko polje - Kričačko polje - Šarasko polje - с. Konate - с. Zaboj - оз. Zabojsko - с. G.Dobrilovina
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
45,20 | 44,47 | 8,48 | 5:20 | 238 | 1233 |
71,04 км - з? їзд з грунтової дороги на стежку в потрібному напрямку. Місцями їдемо, місцями йдемо пішки, що обходить хр. Mali starac з південно-західного боку (невеличкі підйоми-спуски).
73,26 км - виходимо на дорогу. Їдемо в північно-східному напрямку у бік сідловини перевалу (між хр. Veliki starac та Mali starac ) та колиб під перевалом.
74,05 км - заїзджаємо на вищевказаний перевал (Фото ?18). Гарний спуск з перевалу на північ (Фото ?19).
75,55 км - в кінці спуску звертаємо та рухаємось в західному напрямку долаючи невеличкі підйоми та спуски. Проїзжаємо відносно велике поселення в долині Staračko polje . Долаємо підйом на невеличкий перевальчик.
82,32 км - за перевальчиком на в? їзді в долину Kričačko polje на не дуже помітній розвильці звертаємо направо в Пч-Сх напрямку та поступово звертаємо в Пч-З напрямку паралельно хр. Bandovak.
87,29 км - знову звертаємо направо і рухаємось на Пч-Сх, огинаючи з Пч хребет Bandovak.
89,46 км - знову заїзджаємо на невеличкий перевал та спускаємось в долину Šarasko polje , по якій рухаємось в Пд-Сх напрямку, та блукаємо долиною завдяки відсутності якісних карт по цьому району та обідаємо. Проїзджаємо с. Konate.
97,74 км - на розвильці звертаємо (Сх-Пч-Сх) на дорогу в напрямку с. Zaboj.
99,27 км - заїзджаємо на останній на сьогодні перевальчик та починаємо мальовничий спуск в каньйон р. Tara (Фото ?20).
101,96 км - с. Zaboj. Розвилка на оз. Zabojsko.
104,33 км - оз. Zabojsko. Після деяких вагань, вирішуємо заїхати на оз. Zabojsko покупатись та пообідати.
106,12 км - подовжуємо спуск до каньйону р. Tara (Фото ?21). Спуск доволі технічний по грунтовій дорозі щільно вкритій щебнем та потребує гарних гальм (середній кут нахилу 9,7%). Декілька разів зупиняємось на охолодженнях дисків та гальм. В процессі спуску було декілька падінь при входженні в поворот на невеликих швидкостях (близько 5-8 км/год).
113,56 км - закінчуєм спуск та виїзджаємо на асфальтну трасу.
114,24 км - зупиняємось на ночівлю на території приватної садиби в с. G.Dobrilovina (Фото ?22).
Четвертий день - 13 серпня.
с. G.Dobrilovina - каньйон р. Tara - с. D.Dobrilovina - с. Rasova - с. Aluga - м. Žabljak - N.P. "Durmitor" - оз. Crno - дж. Točak - Mioč poljana - с. Virak
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
59,00 | 4,24 | 11,41 | 5:10 | 1076 | 304 |
136,55 км - міст Đurđevića (Фото ?25) . Закінчуємо рух каньйоном р. Tara (Фото ?23, 24). Біля мосту звертаємо вліво вгору.
146,98 км - закінчується серпантин. Заїзджаємо на перевал.
159,94 км - закупка продуктів в мінімаркеті в центрі м. Žabljak (Фото ?26).
162,90 км - зупинка на обід та купання в оз. Crno у N.P. "Durmitor" (Фото ?27)
164,45 км - початок пішохідньої тропи добре встиленої камнями (діаметр приблизно 10 см) в бік с. Virak . Перший кілометр підйому проходить з середнім градієнтом 11,4% (матрас - діло тонке :).
166,24 км ?галявина Mioč . Обираємо праву стежку. Тропа досить рівна з невеличкими спусками-підйомами. Деінде доводиться йти пішки (Фото ?28).
168,69 км - виїзджаємо на асфальтну дорогу у с. Virak . Зрізали грунтами однако :)
173,23 км - зупиняємось на ночівлю.
П?ятий день - 14 серпня.
с. Virak - пер. Sedlo - дж. Šarban - с. Boričje - р. Piva (оз. Pivski) - м. Plužine - с. Goransko
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
49,94 | 4,46 | 11,53 | 4:20 | 860 | 1538 |
180,14 км - пер. Sedlo (Фото ?31, 32).
184,06 км - дж. Šarban
188,11 км - пер. біля в. Jablan Glavice (1883) (Фото ?33)
198,17 км - поворот до с. Boričje (Фото ?34). Звертаємо з асфальтної дороги. По грунтово-щебневій дорозі спускаємось в с. Boričje (Фото ?35).
202,64 км - виїзджаємо на асфальтну дорогу, що прямує м. Plužine та спускається до оз. Pivski. Перші 2,3 км дороги кут нахилу становить 11%.
212,83 км - міст через оз. Pivski (Фото ?36). Купаємось з північного кінця мосту.
214,69 км - м. Plužine покупаєм продукти.
220,42 км - кінець затяжного підйому.
223,22 км - ночівля біля с. Goransko (Фото ?37).
Шостий день - 15 серпня.
с. Goransko - с. Sinjac - мон. Pivski - с. Miljkovac - с. Zabrđe - с. Bajovo Polje - с. Jasenovo Polje - с. Vidrovan - с. Miločani - с. Stuba - оз. Krupačko - с. Vasilica - м. Nikšić - оз. Slansko
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
77,78 | 7,76 | 14,82 | 5:15 | 682 | 958 |
267,83 км - поворот до с. Miločani з траси м. Plužine - м. Nikšić
269,95 км - виїзджаємо на грунтово-щебневий підйом до оз. Krupačko
270,56 км - закінчуємо підйом та виїзджаємо на грунтову дорогу, що проходить з північного боку оз. Krupačko (відповідно до старих 250-метрових карт тут проходила залізнична колія)
271,45 км - зупинка на обід біля ймовірної будови залізничної станції Stuba (Фото ?39, 40)
274,90 км - початок тунелю на грунтовій дорозі
275,16 км - кінець тунелю
275,57 км - на розвилці звертаємо з розібраної залізничної дороги вліво на Пд-Сх
277,73 км - виїзджаємо на асфальтну дорогу до м. Nikšić (Фото ?43)
287,34 км - заїзджаємо в м. Nikšić та закуповуєм продукти і набираєм воду на ночівлю
301,05 км - оз. Slansko (Фото ?44). Зупиняємся на ночівлю.
Сьомий день - 16 серпня.
оз. Slansko - с. Kuside - с. Trubjela - c. Razdolje - с. Jabuke - c. Razmuće - с. Okolišta - смт. Grahovo - оз. Grahovsko
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
45,96 | 26,65 | 10,03 | 4:35 | 862 | 682 |
303,15 км - виїзджаємо на трасу м. Nikšić - смт. Vilusi
307,56 км - заїзджаємо на перевал в районі с. Trubjela
311,51 км - поворот в с. Živa з траси "м. Nikšić - смт. Vilusi" в напрямку с. Golubinje (грунтово-щебнева дорога)
312 ,57 км - перехрестя доріг з великим насипом. Продовжуємо рух прямо.
313,00 км - показчик до с. Ramovića Do . Рухаємось головною дорогою (повертаємо наліво).
314,20 км - звертаємо з основної дороги на розвильці направо (показчик c. Razdolje, с. Jabuke)
314,63 км - на розвильці до c. Razdolje звертаємо направо.
315,67 та 315,85 км - на перехресті їдемо прямо
316,25 км - зправа примикає дорога
316,51 км - на розвильці різко повертаємо вліво під 90%
316,99 км - на розвильці до с. Rerovića Do повертаємо вправо під 90%.
317,34 км - зправа примикає дорога.
317,89 та 318,47 км - на розвильці уходимо направо
318,82 км - різкий поворот дороги напівніч (по карті мабудь розвилка - проїхали без зупинок)
319,01 км - набираємо воду у місцевого жителя с. Rženi Do . Вода біжить по пластиковій трубі, наскільки ми зрозуміли з озера на горі, не дуже приємна на вкус, але пити можна. На щастя обійшлося без спецефектів :)
319,24 та 319,47 км - знову розвилка, їдемо наліво. Далі їдемо якимось зигзагами, мабудь вода таки вставила...
320,61 км - зправа примикає дорога. Далі єдемо прямо.
321,60 км - на розвильці уходимо направо (c. Razmuće ). Внизу у будинку набираємо воду, гарна.
322,34 км - на розвильці уходимо направо.
322,76 км - розвилка, наліво. Далі їдемо по дорозі прямо, минаючи з ?їзди вліво та вправо з дороги.
324,15 км - зупинка на обід біля якогось кар ?єру (насипана горка справа). в.Crvena Kita (1109)
324,43 км - на карті розвилка на с. Jalovća Do (не пам?ятаю її). Їдемо направо вниз.
325,50 км - їдемо наліво вниз. Направо уходить дорога нагору до с. Delovi Do (Фото ?49, 50). Невеличкий серпантинчик на спуск і дорога покращується, закінчується крупний щебень. Їдемо головною дорогою. Минаючи розвилки. Хоч різниця між головною і боковими дорогами несуттєва, але відчутна (головний напрямок руху - захід).
329,00 км - нарешті виїзджаємо на очікувану трасу, грунтову... Рушаємо по ній наліво, тобто на південь. Асфальт відсутній, траса ремонтується, постелений щебень.
334,46 км - з правого боку примикає траса смт. Vilusi - смт. Grahovo . Продовжуємо рух щебневою трасою. На цьому участку траса значно вирівнюється відносно старої дороги (убираються зигзаги)
338,17 км - звертаємо направо з новобудуючоєся траси на стару асфальтовану дорогу, що прямує до смт. Grahovo
341,70 км - в?їзджаємо в смт. Grahovo (Фото ?53) . Зрізаємо трохи (здається асфальт - не пам - ятаю) та виїзджаємо на дорогу, що веде в напрямку с. Nudo, щоб не накручувати кілометраж по смт. Grahovo
344,46 км - поворот до оз. Grahovsko . На шляху до озера можна набрати води у скоріш за все джерелі з правого боку дороги (десь на середині шляху)
347,02 км - нарешті озеро (Фото ?54, 55), зупиняємось на ночівлю прямо біля води спустившись з дамби по сходинкам на маленький клаптик землі. Вирішуємо завершувати з їздою по грунтам та наступного дня зробити напівднівку. Трохи постояти зранку біля озера, а потім переїхати на ночівлю до с. Crkvice. Відмічаємо ДН :)
Восьмий день - 17 серпня.
оз. Grahovsko - с. Crni Nugli - с. Han - с. Crkvice - с. Zvećava
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
32,80 | 1,76 | 13,12 | 2:30 | 501 | 427 |
360,73 км - поворот з нової траси на стару дорогу. Повертаємось до с. Han.
361,98 км - поворот з показчиком на с. Crkvice
362,18 км - розвилка, їдемо наліво. Направо дорога до с. Jovičina Voda. Починається підйом до с. Crkvice (Фото ?56)
368,80 км - центр с. Crkvice (пам?ятник)
370,62 км - закінчуємо огляд с. Crkvice, повертаємось в центр села.
370,91 км - асфальтна розвилка, обираємо правий поворот. Ліва дорога прямо спускається до с. Knežlaz.
371,43 км - розвилка, обираємо лівий асфальтний поворот. Направо йде грунтово-щебнева дорога на с. Kruševice. Спуск вниз асфальтною дорогою (Фото ?60).
375,42 км - розвилка, круто звертаємо наліво асфальтною дорогою. Прямо йде дорога до м. Herceg Novi.
376,49 км - показчик с. Zvećava (Фото ?61). Шукаємо воду та місце ночівлі.
379,84 км - місце ночівлі в с. Zvećava.
Дев?ятий день - 18 серпня.
с. Zvećava - с. Knežlaz - с. Lipci - Boko-Kotorski затока - смт. Risan - смт. Perast - м. Kotor - с. Trojica - N.P. "Lovćen" - с. Krstac
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
73,01 | 0,0 | 13,08 | 5:35 | 941 | 918 |
382,66 км - зліва примикає пряма дорога с. Crkvice - с. Knežlaz.
385,13 км - виїзджаємо на нову трасу смт. Grahovo - Boko-Kotorski затока (Фото ?62). Не глянувши на карту та GPS рухаємось далі цією трасою, хоча нам було потрібно рухатись далі прямо до старої дороги, що спускається до смт. Risan. На трасі декілька тунелів (потрібні фари).
395,09 км - спускаємось на узбережжя Boko-Kotorski затоки.
399,62 км - в?їзджаємо в смт. Risan (Фото ?63) та купаємось на невеличкому пляжику.
403,66 км - смт. Perast (рекомендуємо оглядати детальніше - затишне, спокійне та красиве узбержне містечко)(Фото ?65)
415,68 км - церква Sv. Matija. Робимо огляд.
417,74 км - в?їзджаємо в м. Kotor (Фото ?66). Детальна велопрогулянка вулицями міста та старого граду, закупка продуктів в супермаркеті, велопрогулянка узбережжям та зупинка на обід та купання на пляжі.
428,71 км - розвилка. Дорога направо йде до м. Cetinje та N.P. "Lovćen ", прямо йде тунель в напрямі м. Tivat. Звертаємо направо, виїзджаємо за межі м. Kotor, та починаємо затяжний підйом в гори.
431,71 км - примикає ще одна дорога з м. Kotor.
433,70 км - розвилка в с. Trojica. Обираємо дорогу, що йде до м. Cetinje та N.P. "Lovćen ". Інша спускається у м. Tivat - стара дорога.
450,66 км - с. Krstas. Розвилка, направо вгору уходить дорога до N.P. "Lovćen ". По дорозі набираємо воду у місцевих жителів та шукаємо місце ночівлі.
452,78 км - місце ночівлі.
Десятий день - 19 серпня.
с. Krstac - c. Njeguši - с. Bukovica - м. Cetinje - с. Očinići
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
34,02 | 0,0 | 12,74 | 2:40 | 403 | 523 |
454,08 км - с. Njeguši. Покупка сувенірів.
460,60 км - перевал біля в. Bukovica (1211)
462,71 км - розвилка " Grahovo - Cetinje". Повертаємо направо на м. Cetinje.
472,14 км - в?їзджаємо в культурний центр Чорногорії м. Cetinje (Фото ?74) та починаємо його огляд (Фото ?75), а також робимо закупку сувенірів та обід. Вирішуємо їхати по трасі в напрямку м. Budva та шукати місце ночівлі, щоб наступний останній день провести в Чорногорії на морі, в кафешках, купити сувенірів (хто не встиг) та й спокійно сісти в автобус, відправлення котрого замість 23-00 обіцяли перенести на 21-00, але в день від - їзду в другій половині дня просили передзвонити та узнати остаточну інформацію. Тому в 10-й день робимо напівднівку, а 11-й день фактично являє собою днівку з несуттєвим набором висоти 200 метрів :) та швидкісним спуском у м. Budva.
480,44 км - виїзджаємо за межі м. Cetinje. Розвилка м. Titograd - м. Budva. Нам направо.
485,05 км - зворачуємо з траси в напрямку с. Očinići в пошуках місця ночівлі.
486,89 км - зупиняємось на ночівлю.
Одинадцятий день - 20 серпня.
с. Očinići - с. Vrela - с. Obzovica - с. Brajići - c. Bečići - м. Budva
Шлях, км | в т.ч. грунтові дороги, км | Середня швидкість, км/год | Ходовий час, год:хв | Набір висоти, м. | Сброс висоти, м. |
34,93 | 0,0 | 16,77 | 2:05 | 209 | 973 |
488,48 км - повертаємось на трасу та їдемо у напрямку м. Budva
493,56 км - останній перевал в поході та затяжний спуск до м. Budva
511,78 км - показчик м. Budva, в? їзджаємо в місто та розпочинаємо культурно-розважальну програму :)
521,85 км - посадка в автобус "Будва-Львів" на вул. 29 Новембра
3.4. Карта походу
3.5. Обгрунтування визначення категорії складності походу
Відповідно до Методики категорування походів з велосипедного туризму (затверджено постановою Виконкому ФСТУ від 25.02.2006 року, протокол ?7-06) та Правил змагань зі спортивного туризму затвердженої Міністерством України у справах сім?ї, молоді та спорту від 04.04.2008 р. велосипедний похід 3 к.с. повинен відповідати наступним вимогам:
Категорія складн. походу | Кількість ходових днів походу, Т рекоменд.* | Протяжність, L км, не менше | Додаткова характеристика природних перешкод * * | |
на рівнинній місцевості | у гірській місцевості | |||
III | 10 | 500 | Не менше 200 км грунтових доріг, польових та лісових стежок. При відсутності цих перешкод - L≥1000 км | Не менше 100 км грунтових доріг, ?Н =4000м. При відсутн. грунт. доріг, ?Н = 7000 м |
IV | 13 | 600 | Не менше 300 км грунтових доріг, польових та лісових стежок. При відсутності цих перешкод - L≥1200 км | Не менше 150 км грунтових доріг, ?Н=7000 м. При відсутн. грунт. доріг ?Н=10000 м |
- ** радіальні кільцеві виїзди (не більше 10% від загальної протяжності маршруту) як у рівнинній так і у гірській місцевостях зараховуються в повному обсязі;
-** лінійні радіальні виїзди у гірській місцевості, на велосипедах з вантажем, зараховуються у обидві сторони, а без велосипедів (підняття на вершини, спуски до джерел, інші вилазки тощо) - зараховуються в одну сторону;
- ** не менше ніж 50% ночівель для походів усіх к.с. повинно бути в польових умовах.
Даний велопоход проходив в суто гірській місцевості. Загалом за похід було пройдено 520,74 км, в тому числі 108,04 км по грунтових, грунтово-щебневим, кам?янистим дорогам та тропам. Загальний набір висоти склав 7351 м. Що перевищує відповідні вимоги по кількості грунтових доріг та значно перевищує необхідні вимоги по набору висоти. Всі ночівки виконані в польових умовах (в палатках), навіть в тих місцях де можна було стати в кемпінгу, оскільки цей похід з самого початку робили за найбільш бюджетним варіантом, завдяки фінансовій кризі в Україні. Радіальних виїздів в фактичному розумінні не було, оскільки всі переміщення (навіть при ознайомленні з м. Kotor, Cetinje, Budva) виконувались на повністю навантажених велосипедах, базовий лагерь для зберігання багажу не робився. Тому цей похід цілком відповідає всім зазначеним вимогам до проведення велопоходів 3 к.с. у гірській місцевості по грунтовим та асфальтним дорогам, причому недосягає за вимогами відповідних показників до велопоходу 4 к.с. Отже, даний пройдений велопохід являє собою велопохід 3 к.с.
4. Висновки та рекомендації по проходженню маршрута
Головна ціль велопоходу, проїхати цікавий та насичений природніми та культурними пам - ятками, яскраво провести відпочинок та хоча б один день побути на морі виконані.
Ми проїхали понад 500 км асфальтними та грунтовими дорогами Чорногорії, побували в різноманітних куточках країни на висоті від 0 до 2000 метрів над рівнем моря відвідавши альпійську, лісисту та узбережну зони. Відвідали декілька національних парків, покупались в багатьох озерах, Боко-Которській затоці та Адріатичному морі. На жаль маршрут довелось скорочувати, але необхідність скорочення була зрозуміла ще перед походом, оскільки пройти 16-ти денний маршрут за 12 чи за 11 днів, а по факту 10 днів доволі складно, практично не можливо.
Також нам вдалось вписатись в оголошений бюджет походу 2,5-3,0 т.грн.
Грошова одиниця Чорногорії - євро.
У деяких містах відсутні таблички з назвами міст, принаймі ми не помітили їх у м. Plu žine, Kotor, Nikšić та в деяких інших, можливо вони стоять не на всіх в ' їздах у місто.
Плата за відвідання заповідників стандартна - 1 євро/день з людини, але зупиняться з палаткою на території заповідника категорично не рекомендується, крім відведених до цього місцях, про які можна дізнатись у представників охорони заповідника.
Крупні дорогі в основному являють собою двуполосні, другорядні - 1-1,5 полосні, причому на другорядних дорогах дуже багато серпантинів та закритих поворотів, тому приходиться постійно пам - ятати про зустріч з можливою зустрічною машиною. В гірських районах звукові сигнали машин частіше за все являють собою привітання та/чи попередження про обгін. По узбережним дорогам та великим магістралям їздити значно складніше із-за великої кількості машин та вузьких доріг. Середньостатистичний градієнт великих доріг сягає 5-5,5%, на другорядних спокійно може сягати 7-8%, а в деяких випадках і вище
В Чорногорії частіше за все доводиться набирати воду у місцевих жителів, в гірських районах частіше за все вода зберігається в резервуарах (скоріш за все набираємих в періоду таяння снігу та дощові періоду) вода в принципі питтєва, але з привкусом та її краще кип - ятити, з водосховищ можна навіть спокійно пити воду без кип ?ятіння.
Різниця в кліматичних умовах в різних куточках Чорногорії досить суттєва. Так в серпні місяці на узбережжі доволі жарко (може сягати порядка 35 градусів), хоча в гірській місцевості по вечором-зранку доволі прохолодно (близько 10-15 градусів), а в день - близько 22-25 градусів. Детальніше архів погоди по Чорногорії за попередні роки можна знайти на сайті.
В магазинах, навіть в мінімаркетах можна знайти практично всі необхідні продукти, але магазини є тільки у великих селах та у містах, тому сильно сподіватись на сільські магазини не варто. Ціни на продукти в середньому вище у півтора-два рази. В гірських районах можна збирати ожину, сливи, шовковицю, землянику. Орієнтуватись краще за все викоористовуючи GPS та нові мапи, підкреслюю слово нові, оскільки в Чорногорії досить швидко розширюється транспортна інфраструктура та будується, переплановуються старі дороги.
Отже, Чорногорія дуже цікава країна в туристичному плані, з великою кількістю природних та культурних пам - яток. З точки зору велотуризму великі перепади висот навіть на асфальтних дорогах та доволі складні грунтові дороги потребують досить великого рівня фізичної, а також технічної підготовки при поїздках грунтовими дорогами. На мою думку, дорогами Чорногорії краще проходити походи 2-4 к.с., але в будь-якому разі досвідченою та сильною групою.
5. Додатки
5.1. Перелік суспільного та спеціального суспільного спорядження
Намети - 3 шт:
- Hannah Serak II 3+1: 3,8 кг;
- Pinguin Gemini 2+1: 3,4 кг;
- Hannah Lighter 2: 2,1 кг;
Велоремнабор: 4 кг.
Медична аптечка: 1,5 кг
Котли (5+7л)+поварський набір: 3 кг.
Мультипаливні пальники:
- Primus Multifuel Ex: 0,7кг
- Primus Omnifuel: 0,7кг.
Фотоапарат 1 - 2 кг.
Фотоапарат 2 - 4,9 кг.
GPS Garmin 60Csx - 0,2 кг.
Похідна документація, карти, компас - 0,2 кг.
Бензин - 6,5 літрів - 4,9 кг (не враховується у вагу спорядження, враховується як вага їжі).
Загальна вага:26,5кг
5.2. Перелік власного спорядження
Загальне власне спорядження :
1. Каремат
2. Спальник
3. Ліхтарик налобний
4 . КЛМН (кружка-ложка-миска-ніж)
5. Сірники - 1 уп.
6. Бутилка для води (2 л. на заг. потреби + 0,5-1 литр на власні потреби)
7. Мобільни й телефон
8. Паспорт (загран. + громад., а також будь-які документи, що посвідчують особу ).
9 . Билеты на поезд туда/обратно (обяз., на текущий момент все билеты нах-ся у меня)
1 0. Гроші. Не менше 150-200 євро.
1 1 . Паспорт на велосипед ( на щастя не знадобився )
Спеціальне власне спорядження :
1. Велосипед
2. Багажник велосипедный
3. Велорюкзак/баул
4. Дощозахист на баул
5. Чохол на велосипед для провозу у потязі /автобусі
6. Фара велосипедна
7. Мигалка задня
8. Велошолом
9. Очки велосипедн і з набором лінз
Предмети власної гігієни :
1. Мило
2. Шампунь
3. Полотенце
4. Зубна щ і тка
5. Зубна паста
6. Розчіска
7. Туалетний папір
Інд . аптечка згідно переліку медика походу
Інд . велоремнабор за переліком ремонтника походу
Одежа :
1. Дощо/вітрозахисна куртка - 1 шт. (обяз.)
2. Полар - ( обов . легкий )
3. Штормов і штани для їзди в дощ (за бажан.) - 1 шт.
4. Комплект ходов ої велоодежі - 1 шт.
5. Комплект одеж і для бівуака та відносно цивільний - 1 шт.
6. Труси - 2-3 шт.
7. Плавки/купальник - 1 шт.
8. Носки
теплі - 1 пара
звичайні - 2-3 пари (мін.)
9. Панамка/кепка - 1 шт.
10. Кроссівки/велотуфлі (закрита обув) - 1 пара
11. Сандал і - 1 пара
5.3. Склад ремонтного набору
Запчастини :
1. Тросики гальм та перемикачів : по 2 шт.
2. Рубашки гальм та перемикачів : по 2 м
3. Ексцентрики передній и задні й: 1 шт
4. Перемикач задній (Deore б/у): 1 шт.
5. Педал і пластикові : 1 пара.
6. Шина (26х 2.0 Specialized fast trak): 1 шт.
7. Осі передня та задня, конуса до них: 1 шт.
Вело- інструмент :
1. Ключ для спиць: 1 шт
2. Зйомник касети (під 24): 1 шт
3. Вижимка ланцюгу : 1 шт.
4. Набір шостигранників: 1 шт
5. Набір конусних ключів для втулок: 1 шт.
6. Ключ на 24 для педалей.
7. Хлист для зйому касети: 1 шт
8. Зйомник шатуні в: 1 шт
9. Зйомник каретки (під 24): 1 шт
Інший інструмент :
1. Надфіль : 1 шт
2. Пінцет: 1 шт
3. Плоскогубці: 1 шт
4. Молоточок маленький: 1 шт.
5. Викрутка: 1 шт.
Різне :
1. Консистентна змазка : 50 г.
2. Мастило для ланцюгу: 100мл .
3. Перчатки гумові: 1 пара
4. Кл і й.
5. Стяжки різних довжин : 30 шт
6. Иголка, нитки, леска: по 1 шт
7. Болт и , шайб и , гайки: 1 шт.
8. Проволока мідна: 2 м.
9. Скотч: 1 моток
10. Хомути: 5 шт.
11. Фум лента: 1 шт.
Власний ремнабор кожного учасника:
1. Насос: 1 шт
2. Запасна камера: 1 шт
3. Ремкомплект (заплатки, наждачка, кл і й): 1 шт
4. Бортировки: 3 шт.
5. Гальмівні колодки: 2 пари.
6. Спиці : набір по 2 шт кожної з потрібних довжин
7. Петух: 1 шт
8. Замок для ланцюгу (чи 2-3 звена ланцюгу): 1 шт
9. Ганчірка технічна (для ланцюгу та ін.): 1 шт
Бажано :
10. Мультитул: 1 шт.
11. Ролики перемикача: по 1 шт різного під свій перемикач
12. Велозамок: 1 шт.
5.4. Склад суспільної аптечки
Від ран:
Вата
Лейкопластир звичайний
Лейкопластир бактерицидний
Йод
Перекис водню
Зеленка
Стрептоцид
Обезболюючі:
Аналгин таб + ампули
Цитрамон
Кетанов ( табл + ампули )
Серцеві
Валідол
Жаропонижуючі
Парацетамол
Но-шпа
Простудний набір
Градусник
Краплі в ніс
Фурацилі н
Аспирин
Вітамин С - 500 мг
Терафлю
Фармацитрон
Шлунково-кішечніпроблеми
С мекта
Вугілля активоване +
Сенадексин
Регідрон
Ні фуроксозид в таблетках
Антисептик
Марганцівка
Спирт
Пакетантибіотиків
Лоратадин
Левомицин
Різне
Спасатель
Лоперамид
Пантенол
Церукал
Мазь левомиколь
Сульфацид натрію
Софрадекс
Власна аптечка кожного учасника:
Бинт еластичний чи наколінники - 2 шт
Бинт стерильний - 2 шт
Бинт нестирильний - 1 шт
Перекис водню - 1 бут.
Зеленка - 1 бут.
Лейкопластир ранозаживляючий
Активоване вугілля
Вата
Ліки від специфічних властивих вам хвороб або що постійно приймаються вами.
5.5. Кошторис витрат на похід
Витрати начол. в середньому на весь похід (для статистики):
Їжа : 124грн + 11,5eur
Аптечка суспільна : 42грн
Відвідання N.P. "Durmitor": 2дн. *2eur
Відвідання N.P. "Biogradska Gora ": 2eur
Суспільний мобільний зв?язок sim-картка : 0.25eur
Автобус Льв ів-Будва-Львів: 100eur(квиток)+35eur(угорська віза)+50eur(велосипед)+12 грн. (сербська віза)=185 eur +12 грн.
Потяг Київ-Львів-Київ: 157грн.
Загалом:240eur (+20-90eurвласних витрат)=203 eur + 335 грн. (+ від 20 до 90eur на власні потреби, у кого вони були)
П.С. Курс євро становив приблизно 1 євро = 10,0 грн.
5.6. Адреси та контактні дані установ Чорногорії
Номери екстреного виклику з мобільного телефона
Екстрений виклик: | 112 |
Пожежна служба: | 93 |
Поліція: | 92 |
Швидка допомога: | 94 |
Номери довідкової служби
Довідкова служба: | 988 |
ПОСОЛЬСТВО УКРАЇНИ В ЧОРНОГОРІЇ
81000, Чорногорія, м.Подгоріца, вул. Сердара Йола Пілетіча, 15
(+382) 20 227 521
ФАКС:
(+382) 20 227 181
ТЕЛЕФОН:
(8 10 382) 20 227 181
(8 10 382) 20 227 521
КОНСУЛЬСЬКИЙ ВІДДІЛ
ПРИЙОМ ГРОМАДЯН:
10:00 - 12:00
15:00 - 17:00
Важные телефоны
1300 - Туристическая справочная служба. Набрав этот номер, туристы смогут получить всю необходимую справочную информацию, а также высказать свои замечания и предложения. Рабочие языки call-центра - черногорский, английский, немецкий и русский.
988 | ? справочное бюро, будильник |
987 | ? помощь на дорогах |
122 | ? полиция |
123 | ? пожарная служба |
124 | ? скорая помощь |
125 | ? точное время |
126 | ? телеграмма |
9817 | ? туристический справочный телефон |
9797 | ? телефон для жалоб в Министерство туризма |
9802 | ? интернет |
044 310 310 | ? расписание авиаполетов |
044 330 330 | ? расписание движения (поезда, автобусы, корабли) |
044 600 200 | ? прогноз погоды |
Больницы/ Дом здоровья / Амбулатории
Улцинь | 030/412-413 | 26, Новембар бб |
Бар, Подград | 030/342-333 | Стари Бар |
Будва | 033/451-026 | Трг Сунца, 6 |
Тиват | 032/671-144 | |
Котор | 032/325-602 | Ньегошеба бб |
Герцег-Нови | 031/343-111 | Николе Любибратиха, 1 |
Свети Стефан | 033/468-094 | |
Пертровац | 033/461-055 | |
Сутоморе | 030/373-482 |
Местные коды:
Бар, Улцинь | - 030 | Беране, Рожае, Плав, Андриевица | - 051 |
Биело Поле, Мойковац | - 050 | Будва | - 033 |
Герцег-Нови | - 031 | Никшич, Плужине, Шавник | - 040 |
Плевля, Жабляк | - 052 | Подгорица, Колашин, Даниловград | - 020 |
Тиват, Котор | - 032 | Цетинье | - 041 |
Местные туристические организации:
Прибрежная зона:
Улцинь | +382 30 412 595 | |
Бар | +382 30 312 912 | |
Будва | +382 33 402 814 | |
Тиват | +382 32 671 324 , +382 32 671 323 | |
Котор | +382 32 325 952 | |
Герцег-Нови | +382 31 350 820 |
Центральная зона:
Подгорица | +382 20 667 536, +382 20 667 535 |
Цетинье | +382 41 589 314 |
Северная зона:
Колашин | +382 20 810 519 |
Беранэ | +382 51 231 913, +382 51 233 357 |
Рожае | +382 51 270 158, +382 51 270 159 |
Плав | +382 51 252 888 |
Телефоны автобусных станций
Улцинь | +382 30 81 225 | Будва | +382 33 441 600 |
Бар | +382 30 314 449 | Колашин | +382 20 864 033 |
Сутоморе | +382 30 373 128 | Биело Поле | +382 50 21 488 |
Тиват | +382 32 61 620 | Цетинье | +382 41 21 052 |
Котор | +382 32 325 809 | Никшич | +382 40 21 067 |
Херцег Нови | +382 31 51 225 | Беране | +382 51 161 882 |
Подгорица | +382 20 620 430 | Жабляк | +382 52 261 318 |
Телефоны основных транспортных компаний
AutoBoka(Котор) | +382 32 22 111 | Autoperevoz(Никшич) | +382 40 24 553 |
Rumijatrans(Бар) | +382 30 312 00 | Nibus(Никшич) | +382 40 22 067 |
Tara(Цетинье) | +382 41 31 024 | Prevoz(Плевля) | +382 52 281 150 |
Minic(Подгорица) | +382 20 624 40 | Autosaobracaj(Херцег Нови) | +382 31 336 002 |
Podgoricaexpres(Подгорица) | +382 20 634 47 |
5.7. Перелік використаних літературних та інших джерел інформації
Загальні ресурси по Чорногорії:
http://www.montenegro-today.com/- полезный русский новостной и туристический ресурс по Черногории
http://montenegro.ru/- менее полезный русский ресурс по Черногории, но с хорошим форумом
http://www.mnetur.ru/country/phones.php - полезные телефоны в Черногории
http://www.chernogoria.com.ua/- общая инфа по Черногории
http://www.crnagora.ru/- краткая инфа о достопримечательностях Черногории и форум
http://allmonte.ru/- полезный ресурс по Черногории
http://imonte.com/- неплохой ресурс по Черногории
http://www.mamif.org/rusko-srpski_recnik.htm - русско-сербский разговорник
http://www.durmitorcg.com/
http://imhotour.ru/country/258/todo/ - достопримечательности Черногории, много полезного
http://www.ucrnojgori.com/links.htm - полезный ресурс и ссылки по Черногории
http://meteo.infospace.ru/wcarch/html/r_sel_stn.sht?adm=789- архив погоды в Черногории
http://www.hercegnovi.cc/- сайт города Herceg Novi
http://www.tourism-montenegro.com/ - полезная инфа по Черногории на английском языке
http://tonkosti.ru/%D0%9A%D1%83%D1%85%D0%BD%D1%8F_%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B8- кухня Черногории
http://meteo.infospace.ru/wcarch/html/r_sel_stn.sht?adm=789 - архив погоды по Черногории за предыдущие года
Звіти по Чорногорії :
http://www.dneproveloklub.dp.ua/otshety/Inozemny/Montenegro/Kozinov_Montenegro_2009.rar- велопоход 3 к.с. под рук. Козинова Сергея
http://www.tkg.org.ua/node/15492 - велопоход 3 к.с. под рук. Лебедева Алексея
http://www.velokiev.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=59307
http://www.velokiev.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=46782
http://minfo47.livejournal.com/22064.html#cutid2
http://www.goza.ru/montenegro2008-6.htm
http://veloturist.zp.ua/otchety/48-pohody-k/112--3-2009.html
http://velozapovednik.livejournal.com/1846.html
http://www.velochel.ru/travels/2009/chernogoriya/
Транспорт в Чорногорію та по Чорногорії :
http://www.zcg-prevoz.me/- ЖД транспорт в Черногории
http://www.pilon.net.ua/- авиа (лучше выбирать рейсы выполняемые МАУ)
http://meest-tour.com.ua/- автобус
http://www.e-touring.com.ua/
http://autobusni-kolodvor.com/en/bus_transport_company.aspx?p=101&d=499
http://www.uz.gov.ua/index.php?m=services.transppl.ScheduleOra&f=ScheduleOra.Train&T1=29625&lng=uk- прицепной вагон к 15-му поезду (по Киеву ?15)
Моб. оператори Чорногорії :
http://www.promonte.com/http://www.telenor.me/
http://www.t-mobile.me/
http://www.mtel-cg.com/
http://travelsim.ua/- альтернатива (действует во многих странах)
5.8. Картографічний матеріал
http://maps.poehali.org/ - карты ГШ от 500 м до 5 км
http://travel.valek.net/maps.cgi
http://www.montenegromap.net/all-montenegro-maps.html
http://www.ugor.com.ua/- карты Венгрии
http://fortunalviv.com.ua/index/tc-15/sc-186.html - карта Будвы
Путівник Montenegro Mountainbike Guide з описом та намальованими гірськими грунтовими маршрутами для МТБ
Turističko-planinarska karta Durmitor 1:22 000
Мапи Чорногорії та країн Югославії 1:25 000, доволі старі (невідомого року випуску)
Електронні мапи для GPS Garmin
Коментарі
Фотоальбом велопохода
LW replied on #
Фотоальбом велопохода