Перевал Котяче Око
Район | Хребет, масив | Маршрут | Max висота, м | Категорія складності (рекомендована) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
літо | зима | міжсезоння | ||||
Джунгарський Алатау | Північний Джунгарський хребет, Саркандський відрог | л. Туристів - р. Уйлут (р. Боротала) | 3808 | 2A | ? | ? |
1. Розташування і тлумачення назви
Північний Джунгарський хребет, Саркандський відрог.
Бланкова карта масштабу 1:100000 -- L44-101.
Координати сідловини в системі WGS84: 45° 3'18.29"N, 80° 8'43.33"E.
Названий першопрохідцями за присутність на перевалі слідів снігового барсу та рештків його страви, під оком мається на увазі озеро на китайській стороні.
2. Відомості про першопроходження
Першопроходження, радіально зі сторони л. Туристів — Мамонтов А., 2001 (Новосибірськ).
Друге навскрізне проходження зі сторони л. Туристів зв'язкою з п. Авсюка (2А) групою Бєлоусова Д., 2004 (Пєрмь).
Тут описується третє проходження (друге навскрізне).
3. Джерело відомостей
4. Характеристика
Загальний час проходження Час спуску Час підйому Час руху з одночасною страховкою Кількість пунктів страховки Частота прохождення
(орієнтовна)Переважний напрям проходження 3 г. 20 хв. 1 г. 25 хв. 1 г. 25 хв 2 пройдений усього тричі не має значення
5. Умови, за яких проходження ускладнюється
Малосніжний рік, або пізній сезон. Свіжий і глибокий сніг.
6. Опис проходження
Опис починається від верхів'їв долини р. Малий Баскан.
Від завального озера, позначеного на карті, продовжуємо рухатися правомим берегом р. Малий Баскан допоки не виходимо під древній сірий вал спільної морени льодовика Джамбула та інших льодовиків (на фото 1). Спустившись до річки під мореною, переходимо на інший берег над виходом річки з-під морени і рухаємося сухим руслом лівого притоку, поступово, а потім і різко, набираючи висоту в сторону першого повороту долини праворуч.
На підйомі додолу видні величезні вирівнені розливи потоків на сірому тлі морен, що витікають з л. Джамбула та декількакілометрові моренні поля. Язик льодовика Джамбула не видно, але його розташування вгадується. Над цим пейзажем височить пік Spudnik (???), — пік Джамбула (???) вже закрився відрогом.
Рекомендується рухатися границею трав'янистого схилу, повз орієнтирний старий метеорологічний прилад для збору опадів, поступово заходячи в карман висячої моренної пустелі льодовиків Туристів, Талди та Талди Західний. Тут (після різкого підйому від сухого русла) останнє місце, де є можливість набрати води — до йього місця і після нього струмки течуть глибоко під камінням.
Після заходу в моренний карман рекомендується продовжувати рухатися до його закінчення, де спробувати подолати високий вал з білого граніту. Це найкоротший шлях до л. Туристів (зелений маркер на фото 2). Довший і складніший шлях (червоний маркер на фото 2), в обхід моренного плато, на яке можна вийти з середини карману, великим колом також виводить до язику льодовика Туристів, але може бути цікавий панорамним оглядом льодовиків Талди та Талди Західний.
Вийшовши до язику л. Туристів, одягаємо кішки (тільки для проходження крутого язику) і рухаємося по закритому тонким шаром свіжого снігу, але без тріщин, 5-10°-му льодовику до зручного місця ночівлі. У центральний частині льодовик практично рівний, тріщини вузькі, помітні і легко перестрибуються. Біля місця ночівлі може бути багато слідів снігового барсу та кісток.
Від ночівлі на пологій частині льодовика Туристів проходимо у зв'язках 20 хв. до початку підйому на перевал (т. 1), проходячи повз трьох сідловин перевалу Туристів (1Б), що залишаються праворуч. Підхід закінчується заходом в невиражене пониження перед перевальним злетом. В цьому пониженні сніг глибокий, імовірно є тріщини.
Підйом на перевал складається з 2 частин:
- підхід до частково засипаного снігового бергшрунду (т. 2)
- та косого підйому на сідловину.
Нахил у першій частині — 30°, другий частині — 20-25°.
Починаємо підйом прямо вгору по 30° снігу зі змерзлим (зранку) поверхневим шаром на місце здалеку-побаченого звуження бергшрунду й імовірного мосту (т. 2). Щільний верхній шар снігу пробиваємо, роблячи сходинки.
На місці звуження отвору бергшрунду знаходимо, як і очікувалося, сніговий міст, який зв'язки проходять зі змінною страховкою з вихідного краю на льодобурі. Під час проходу незначна частина мосту провалюється. На цільовому краю організується не надто надійне (завдяки шарованому снігу) приймання через льодоруб.
Після переходу бергшрунду сніг глибшає, до 30-40 см, і стає м'якшим. Протропивши навскоси ліворуч по такому снігу 15 хв. виходимо на широку снігову сідловину перевалу Котяче Око.
Тут можна поставити намети, вода є або зі снігу, або в проталинах біля скель. Тур знаходиться на одному з пальців, в лівій по ходу стороні сідловини.
На китайську сторону перевал обривається невисокими (до 30 м.) скельними пальцями й незначними карнизами. Додолу видно два озера (верхнє — маленьке, та нижнє — значно більше), снігу практично немає, одразу після озер починається трава. Видно долину лівої притоки р. Уйлут — лівої притоки р. Боротала, в долині якої знаходиться застава та будується дорога, під самий перевал Демекпе. Зі сторони перевалу Авсюка спускається переметний льодовик.
В найнижчий точці скельного окаймлення перевалу є прохід на спускову середньо- та крупноблочну сипуху середнім нахилом до 20°.
Спуск короткий (20 хв.) і нескладний навіть у погану погоду. Проходиться зигзагами, по полкам та великим блокам. Цим, найлогічнишім шляхом спуску, очевидно, користується й місцевий барс, оскільки до самого низу зустрічаємо кістки різного ступеня свіжості.Спустившись до першого озера, починаємо траверсувати по камінню в сторону підйому на перевал Авсюка (2А), який рекомендується проходити у зв'язці з Котячим Оком.
7. Графік руху та координати
Час Місце Координати (WGS84) 5:50 вихід з місця ночівлі 45°3'51.19"N, 80°9'33.52"E 6:35 під перевальним злетом 45°3'33.12"N, 80°8'51.79"E 6:45 - 8:00 вихід на сідловину 45°3'18.29"N, 80°8'43.33"E 8:40 - 9:20 спуск по сипусі і підхід до підйому на п. Авсюка 45°3'10.37"N, 80°8'39.80"E
8. Вимоги до організації руху й страховки
Кішки на виході на льодовик. Рух на підйому на перевал у зв'язках з одночасною, та зі змінною страховкою в районі бергшрунду. Спуск без зв'язок, з трекінговими палками.
9. Можливі небезпеки
Потрапляння в тріщину на підйомі, зрив учасників на твердому фірні на перший ділянці підйому. Взяття в полон китайськими прикордонниками.
10. Аварійні сходи
Повернення на льодовик Туристів і заміна перевалу на п. Туристів (1Б).
11. Рекомендоване спорядження на групу
Мотузки для зв'язок по 3-4 людини. Один льодоруб, каска, льодоруб на кожного учасника.
12. Можливі й рекомендовані місця ночівель
Льодовик Туристів або озера на китайський стороні (не рекомендується через легку доступність звідти).
13. Прізвище, ім'я, по-батькові автора опису