Звіт
про гірський туристський спортивний похід І категорії складності
Карпатами, здійснений з "1" до "10" травня 2010 р
Маршрутна книжка - 9/2010
Керівник групи Данилейко Андрій Андрійович
Адреса керівника: andrii.danyleiko(at)gmail.com
Маршрутно-кваліфікаційна комісія розглянула звіт і вважає, що похід може бути зарахований усім учасникам та керівникові як похід _ категорії складності.
Звіт використовувати в бібліотеці т.к. "Глобус" на сайті www.tkg.org.ua
Зміст
1. Довідкові дані про туристичний спортивний похід
1.1. Параметри походу
1.2. Докладна нитка маршруту
1.3. Дані про учасників
1.4. Характеристика району
2. Організація спортивного туристичного походу
2.1. Загальна ідея походу
2.2. Варіанти під'їзду та від'їзду
2.3. Аварійні виходи з маршруту і його запасні варіанти
2.4. Зміни маршрута та їх причини
2.5. Відомості про проходження маршрута кожним учасником
3. Графік руху і технічний звіт
3.1. Графік руху
3.2. Технічний опис проходження маршруту
3.3. г. Говерла (1А)
3.4. г. Близниця (1А)
3.5. г. Догяска (1А)
3.6. Картографічний матеріал
4. Висновки і рекомендації по проходженню маршрута
5. Література
1. Довідкові дані про туристичний спортивний похід
1.1. Параметри походу
вид туризму | район | категорія складності | протяжність активної частини походу, км | тривалість | строки проведення | |
загальна | ходових днів | |||||
гірський | Карпати | перша | 131 | 10 | 10 | 1.05 - 10.05.2010 |
1.2. Докладна нитка маршруту
т/б "Глобус" - т/б Заросляк - г. Говерла (1А) - екопункт "Перемичка" - г. Петрос (н/к) - пол. Шеса - с. Ясіня. - р. Свидовець - оз. Ізвор - г. Близниця (1А) - г. Стіг - дол. р. Косівська - г. Догяска (1А) - г. Трояска - г. Татарука - п. Окула - р. Чорна Тиса - г. Братківська - г. Руська? Ставище (молдавська сезонна турбаза)? г. Плоский? пол. Богацька - п. Столи - т/б "Буковель"
1.3. Дані про учасників
ПІБ | Рік народження | обов`язки в поході | туристичний досвід | Фото |
Василевський Владислав Феліксович | 1979 | Завхарч | 1ПУ Карпати | |
Данилейко Андрій Андрійович | 1990 | Керівник | 2ПУ, гори Ріла та Пірін, Болгарія, 1ГУ з ел. 2 к. с. 1Б Парагельмен (Крим) | |
Змитрович Дар?я Сергіївна | 1991 | Фінансист, літописець лікар. | ПВД | |
Самойленко Ігор Валерійович | 1987 | Ремонтник | ПВД | |
Спіцин Кирило Павлович | 1988 | Фотограф, логістик. | ПВД | |
Ткачик Роман Юрійович | 1987 | Завснар | ПВД |
1.4. Характеристика району
Карпати є одним з найбільш популярних туристичних районів України. Велика кількість туристів відвідує Карпати протягом цілого року, приїжджаючи на екскурсії, лижні курорти, так званий трекінг, велосипедні та кінні прогулянки, сплави або ж просто відпочити.
З точки зору спортивного туризму район цікавий можливістю проведення походів початкових категорій складності, зокрема пішохідних, гірських, водних, лижних та велосипедних походів.
Найбільш популярні літні пішохідні, та зимово-весняні гірські походи 1-2 к. с. Походи в "міжсезоння" по Карпатам при продуманому плануванні можуть дати учасникам різноплановий досвід руху по крутим трав?янистим, сніговим, лісовим та простим осипним схилам. Часто зустрічаються тут і такі характерні для пішохідних походів перешкоди як густі зарослі альпійської сосни та буреломи.
Найбільш відвідуваними є хребти Чорногора, Свидовець, Мармарош та масив Ґорґани.
Чорногірський хребет відомий тим що тут зосереджені сім найвищих вершин України (всі 6 "двотисячників") на чолі з найвищою точкою України, горою Говерла (2061) - вона ж являється найбільш відвідуваною, при чому майже цілорічно. Також на хребті розкинулось декілька озер та стоять рештки обсерваторії "Білий слон".
На Пн-Зх. від Чорногори розміщений масив Свидовець. Він так само як і Чорногірський та Мармарошський має виражені льодовикові форми рель?єфу. Тут є схили різної крутизни. Осьові лінії хребтів слабкохвилясті. До масиву просто добиратися. Розвинута деяка туристична інфраструктура (турбази "Драгобрат", "Оаза", "Свидовець"). Дол. р. Свидовець з підйомом вироджується в мальовничу ущелину з відвісними бортами. В деяких Пн-сх і східних цирках є живописні льодовикові озера (Ізвор, Догяска, Трояска).
Масив Ґорґани цікавий своєю харизматичністю та деякою "дикістю". Тут є можливість отримати досвід проходження осипнких схилів. Хоча середня висота Ґорґанських хребтів менша від, наприклад, Чорногори проте тут акумулюється дотатньо великі снігові маси, які довго не тануть.
Хребти часто мають осипні досить круті, розчленовані схили з гострими формами гребенів. Проходження може ускладнюватися частими буреломами (в тому числі свіжими), а вище лінії лісу - зарослями альпійської сосни (місцева назва жереп), яка часто створює важкопролазне чагарникове криволісся. Границя лісу пролягає на 1350-1450 м. н. р. м.
По Карпатах проходив старий польсько-чехословацький кордон. Старі прикордонні стовпчики являються гарними орієнтирами. Маршрут вздовж колишнього кордону є популярним серед польських туристів і не тільки.
Весною (кінець квітня-початок травня) коли на всіх північних та північно-східних схилах вище 1500 м. зазвичай є достатня кількість снігу, то їх проходження представляє технічних інтерес. Тут не складно знайти гірські перешкоди що відповідають 1А-1Б категорії складності, які при необхідності легко обходяться некатегорійними шляхами, а деколи і альтернативними категорійними перешкодами. При цьому осьова лінія хребтів зазвичай відкрита від снігу. В цю пору року гори вражають контрастами. В нижніх точках маршруту жарка погода із буйною зеленню, а хребти покриті снігом та минулорічною травою.
Хоча варто відмітити, що зміна клімату останніми роками суттєво впливає на снігову обстановку і погодні умови в Карпатах як взимку так і на весні.
2. Організація спортивного туристичного походу
2.1. Загальна ідея походу
Цілями даного походу було:
? отримати досвід проходження крутих сніжних та трав?янисто осипних схилів, що відповідають 1А к. т.
? пізнавальна - хотілось подивитись щось новеньке і для переважної більшості групи район походу був новим.
? отримати естетичне задоволення від проходження маршруту.
Карпати цілком відповідали цілям групи.
В самому ж маршруті хотілося поєднати:
1. технічно цікаві участки
2. можливість обзору Карпат з точки зору різноманітності та контрастності.
3. А також певна автономність при можливісті швидкого аварійного виходу.
4. Хотілося відвідати хр. Свидовець, бажано із заходом на г. Близниця із цирку оз. Ізвор.
5. Також хотілось подивитися на Ґорґани і походити по них, щонайменше по хребту г. Братківська (хр. Чорна Полонина), що входить до складу Привододільних (Крайових) Ґорґан
Відповідно до цих принципів і вибудувалась нитка маршруту.
2.2. Варіанти під'їзду та від'їзду.
До району походу найоптимальніше під?їжджати через Івано-Франківськ потягом.
Оптимальним з декількох позицій є потяг 43/44 як при під?їзді так і при від?їзді. Він прибуває в Івано-Франківськ в 7.02. Іноді Укрзалізниця вводить додаткові потяги на свята, які слідують маршрутом Київ-Ворохта.
Далі є 3 варіанти:
а) сісти на маршрутку до верховини. Відправляються в 7:50 від вокзалу. При цьому можна спробувати домовиться з водієм про заброску до т/б Глобус (КПП Карпатського нац. парку "Чорногора"). Оптимальний наш погляд варіант. Але в зв?язку із різким збільшенням пасажиропотоку на травневі свята нам сісти на маршрутку не вдалося.
б) Доїхати через Ворохту. Дизель до Вороненьки відправляється в 9:00. Порада: якщо "дачники", які їдуть на декілька зупинок заблокували вхід при напівпустому "кінці" вагону, то можна викликать начальника вокзалу і проблема може вирішитися:)
Від Ворохти можна доїхать на транзитному транспорті, що прямує на Верховину.
в) Замовити мікроавтобус. З Івано-Франківська чи вже з Ворохти.
З Буковеля виїзд до Івано-Франківська не становить проблеми - і в цю пору року транспорт ходить регулярно. Маршрутки відходять від підйомника ?1 починаючи з 9-10 години до 17-18.
2.3. Аварійні виходи з маршруту і його запасні варіанти.
Заявлена нитка маршруту:
т/б "Глобус"- т/б Заросляк - г. Говерла (1А) - екопункт "Перемичка" - г. Петрос (1А) - пол. Шеса - с. Ясіня. - р. Свидовець - оз. Ізвор - г. Близниця (1А) - г. Трояска - г. Татарука - пер. Окула - г. Братківська? г. Чорна Клева - г. Чорний Грунь-смт. Ясіня
Запасні варіанти:
1) дол р. Свидовець - т/б Драгобрат - г Стіг - в разі умов що роблять небезпечним чи недоцільним проходження г. Близниця 1А.
2) г. Стіг - г. Догяска (1А) - р. Чорна Тиса - за наявності достатньої кількості часу для проходження.
3) дж. Чорна Тиса - смт. Ясіня - для скорочення маршруту в разі недостатності часу.
4) г. Чорна Клива - г. Плоска - г. Довгий - т/б Буковель - за наявності невикористаних запасних днів.
Аварійні виходи:
г. Говерла-г. Петрос - спуск в т/б Заросляк, т/б Козмещик, смт. Лазещина, смт. Ясіня
г. Близнеця - спуск в т/б Драгобрат, т/б Оаза, смт. Ясіня
г. Братківська - спуск в с. Чорна тиса, смт. Ясіня
г. Плоска - г. Довгий - спуск в т/б Буковель, с. Паляниця
2.4. Зміни маршрута та їх причини
При проходженні маршруту були проведені наступні зміни:
- Використано запасний варіант - 2. В зв?язку з достатньою кількістю часу чудова можливість пройти технічну перешкоду.
- В зв?язку зі значним резервом часу було вирішено використати запасний варіант ?4, але із модифікацією. Через наявність на хребті Чорна полонина після г. Руська важкопролазних зарослів жерепу було вирішено спуститись через знайдену стежку в долину р. Бистриця-Надвірнянська та вийти на г. Плоска іншим шляхом.
2.5. Відомості про проходження маршрута кожним учасником
Весь маршрут пройдений всіма учасниками.
3. Графік руху і технічний звіт
3.1. Графік руху
Дата і день ходи | Назва участка | початок переходу | кінець переходу | ходовий час | відстань, км | набір висоти, м | скид висоти, м | метеоумови | опис участка |
Сб, Травень,01,2010 | Дорога Ворохта-Верховина- т/б "Заросляк | 13:35 | 14:05 | 0:30 | 12.2 | 300.0 | ясно | йшли вздовж р. Прут асфальтованою та грунтовою дорогою. Обід в "бесідці" | |
день 1 | 14:10 | 14:34 | 0:24 | ||||||
15:00 | 15:30 | 0:30 | |||||||
16:10 | 17:01 | 0:51 | |||||||
17:15 | 17:52 | 0:37 | |||||||
спортбаза "Заросляк" - місце ночівлі | 18:04 | 18:30 | 0:26 | 40.0 | |||||
загалом | 3:18 | 12.2 | 300.0 | 40 | |||||
Нд, Травень,02,2010 | м/н - г. Мала Говерла | 9:09 | 9:25 | 0:16 | 4.9 | 254.0 | ясно | Маркована стежка в лісі. З набором висоти в лісі місцями сніжники із підмерзшим ковзким снігом. На полонині безсніжно. Зліт до г. Мала Говерла переважно безсніжний | |
день 2 | 9:30 | 10:00 | 0:30 | 647.0 | хмарно з проясненнями | ||||
10:18 | 11:05 | 0:47 | |||||||
г. Мала Говерла - г. Говерла | 11:55 | 13:00 | 1:05 | вітер, хмарно | Зліт вкритий снігом. Рухаємося з самостраховкою льодорубами. Сніг мокрий, не дуже щільний - провалюється. | ||||
г. Говерла - ліс за екопункотом "перемичка" | 13:55 | 14:30 | 0:35 | 5.9 | 501.0 | сильний вітер, дощ з градом | Стежка, що являє собою трявянисто осипний схил. | ||
14:50 | 15:20 | 0:30 | після затишшя дощ | По стежці. Періодично мокрий щільний сніг глибиною до 1 м. Майже не провалюється. Пообідали біля стежки. | |||||
Місце обіду -пол. Германеська. | 16:22 | 17:05 | 0:43 | ясно | Рухаємось по дорозі в напряму Петроса. Місцями мокрий сніг, який часто провалюється. Перед вльотом г. Петрос спустились з хребта на Північ до місця ночівлі. | ||||
загалом | 4:26 | 10.8 | 901.0 | 501 | |||||
ПН, Травень,03,2010 | м/н - г. Петрос | 9:15 | 10:08 | 0:53 | 2.1 | 460.0 | сонячно | Підходимо під зліт. Стежка в ліску. | |
день 3 | 10:20 | 11:40 | 1:20 | хмарно з проясненнями | Трявснисто-камяниста стежка. Іноді невеликі сніжники. | ||||
г. Петрос - пол. Печинежська | 12:20 | 12:50 | 0:30 | 3.2 | 620.0 | сонячно | З вершини спуск по безсніжній полонині. На пол. Печинежська безлюдні коші. Спуск до неї представляє собою чагарниковий луг із значним сніжним покривом глибиною 1-1.2 м. Сніг мокрий, постійно провалюється. Стежка не виражена і губиться. Пообідали. | ||
13:10 | 13:17 | 0:07 | |||||||
13:23 | 14:58 | 1:35 | спекотно | ||||||
пол. Печенежьска - пол. Шеса. | 16:32 | 17:23 | 0:51 | 3.6 | 100.0 | невеликий дощ | траверс схилом гори | ||
17:32 | 17:50 | 0:18 | сонячно | ||||||
загалом | 5:16 | 8.9 | 460.0 | 720 | |||||
Вт, Травень,04,2010 | М/н - смт. Ясіня | 9:02 | 9:40 | 0:38 | 11.3 | 300.0 | ясно, невелика хмарність | стежкою по лісистій місцевості | |
день 4 | 9:50 | 10:25 | 0:35 | ||||||
10:36 | 11:07 | 0:31 | 260.0 | ||||||
11:22 | 12:05 | 0:43 | дорога, виходимо через подвір"я до шосе. | ||||||
смт. Ясіня - правий берег правого притоку р. Свидовець, який витікає з оз. Ізвор | 12:58 | 13:25 | 0:27 | 260.0 | асфальтованою через міст та грунтовою дорогою. Над дорогою пообідали. | ||||
16:22 | 17:10 | 0:48 | |||||||
17:22 | 17:37 | 0:15 | |||||||
17:50 | 18:13 | 0:23 | Перед 3-ім мостом зійшли з гр. дороги на стежку | ||||||
загалом | 3:43 | 11.3 | 260 | 560.0 | |||||
Ср, Травень,05,2010 | М/н - г. Близниця | 8:47 | 9:20 | 0:33 | 4.9 | 881.0 | хмарно. | перейшли з пр. на лівий ор. берег правого притока Свидовця | |
день 5 | 9:40 | 10:25 | 0:45 | з лівогог на правий | |||||
10:42 | 11:12 | 0:30 | стежкою лісистими та відкритими місцевостями, місцями сніг | ||||||
11:37 | 12:00 | 0:23 | |||||||
12:20 | 12:40 | 0:20 | |||||||
13:21 | 14:05 | 0:44 | Рух сніговим схилом в касках із самостраховкою льодорубом та із лав. стрічками. | ||||||
14:12 | 14:48 | 0:36 | Траверс та підйом трав'янистим схилом | ||||||
г. Близниця - м/н в дол. р Косівська на схилі г. Воротеська | 15:45 | 15:50 | 0:05 | 6.2 | 361.0 | грунтовою дорогою майже не змынюючи висоту | |||
17:42 | 18:30 | 0:48 | |||||||
18:42 | 19:12 | 0:30 | 40.0 | ||||||
загалом | 5:46 | 11.1 | 881 | 401 | |||||
Чт, Травень,06,2010 | М/н - оз. Догяска | 9:00 | 9:25 | 0:25 | 4.2 | 281.0 | сонячно | стежкою | |
день 6 | 9:39 | 10:03 | 0:24 | ||||||
10:15 | 11:07 | 0:52 | хмарно | ||||||
11:25 | 11:37 | 0:12 | травянистий схил із невеликими сніжниками. | ||||||
11:51 | 12:50 | 0:59 | Сніжний схил крутизною до 30°, траверс і підйом на 35°-40° травянисто -оспний схил | ||||||
оз. Догяска - г. Догязка | 13:06 | 15:00 | 1:54 | дощ, туман, сильний вітер. Слабка видимість 10-20 м | Навісили перила до гребня через сніжний наддув | ||||
15:15 | 16:24 | 1:09 | стежка по хребту. Вирішили перечикати непогоду. Розбили палатку пообідали. | ||||||
г. Догяска - г. Татарука (Пн. Схил) | 18:10 | 18:55 | 0:45 | 7 | 59.0 | невелика хмарність | стежка по хребту. Спуск схилом до місця ноцівлі. | ||
19:05 | 19:40 | 0:35 | 5.0 | ||||||
19:50 | 20:35 | 0:45 | 307.0 | ||||||
загалом | 8:00 | 11.2 | 286.0 | 366 | |||||
Пт, Травень,07,2010 | М/н - дж. Чорної Тиси | 14:45 | 15:07 | 0:22 | 6.1 | 215 | 149.0 | хмарно, дощ | стежкою, дорогою в лісі, інколи по відкритим місевостям |
день 7 | 15:18 | 16:11 | 0:53 | ||||||
16:17 | 16:55 | 0:38 | |||||||
дж. Чорної Тиси-підйом на г. Братківська | 17:35 | 18:20 | 0:45 | 31.0 | |||||
загалом | 2:38 | 6.1 | 215 | 180.0 | |||||
Сб, Травень,08,2010 | М/н - г Братківська | 8:00 | 8:37 | 0:37 | 2.1 | 390.0 | сонячно | крутий підйом, стежка через жереп | |
день 8 | 9:53 | 10:45 | 0:52 | ||||||
10:57 | 11:30 | 0:33 | через зарослі жерепу | ||||||
г. Братківська - г. Руська- 39 стовпчик | 11:47 | 12:40 | 0:53 | 3.7 | 111.0 | ||||
13:00 | 13:35 | 0:35 | 777.0 | ||||||
Місце обіду -Ставище-пр. приток р. Річка | 14:42 | 15:25 | 0:43 | 8.5 | змінна хмарність | Спуск буреломом. Грунтовою лісовозною дорогою, яка періодично пересікає річку, підйом через бурелом. | |||
15:40 | 16:30 | 0:50 | |||||||
16:53 | 17:44 | 0:51 | |||||||
18:00 | 18:15 | 0:15 | |||||||
18:25 | 19:15 | 0:50 | 20.0 | ||||||
загалом | 6:59 | 14.3 | 410.0 | 888 | |||||
Нд, Травень,09,2010 | М/н - г Плоска | 8:57 | 9:15 | 0:18 | 6.3 | 432.0 | ясно | спускались по лісу, багато буреломів | |
день 9 | 9:27 | 10:05 | 0:38 | йшли вздовж річки | |||||
10:15 | 11:07 | 0:52 | стежкою в лісі | ||||||
11:20 | 11:25 | 0:05 | хмарно, дощ | ||||||
11:40 | 12:30 | 0:50 | |||||||
12:47 | 13:25 | 0:38 | полониною | ||||||
г. Плоска -дол. р. Гнилиця | 14:15 | 14:48 | 0:33 | 14.4 | стежкою в лісі | ||||
15:20 | 15:58 | 0:38 | |||||||
16:25 | 17:15 | 0:50 | хмарно | ||||||
17:35 | 18:05 | 0:30 | |||||||
загалом | 5:52 | 20.7 | 432 | 0 | |||||
Пн, Травень,10,2010 | М/н- підйомник ?1 т/б "Буковель" | 9:30 | 10:20 | 0:50 | 3 | ясно | грунтовою розмиттою дорогою, асфальтованою дорогою | ||
день 10 | |||||||||
загалом | 0:50 | 3 | |||||||
загалом за похід | 46 г 48: хв | 109.6 км | +4145 м | -3656 м | |||||
з коефіціентом 1.2 | 131.5 км |
3.2. Технічний опис проходження маршруту
*Береги річок та долин вказано в орографічному значенні якщо не вказано інше
**Детальний опис проходження перешкод наведено в паспортах перешкод.
День 1.1.05.2010
На поїзді 43К приїхали в Івано-Франківськ.
Для пришвидшення руху вирішили рухатись маршрутками, та зважаючи на різко збільшений пасажиропотік вони виявились переповнені. Тому було вирішено не чекати наступну, а поїхати на дизелі. Але тут чекала інша неприємність - при посадці "дачники" заблокували прохід незважаючи на достатність місця в "кінцях" вагонів. Та викликаний начальник вокзалу чарівною паличкою та незлим тихим словом вирішив цю проблему, хоч і затримавши відправлення на 10-15 хв :)
У Ворохті пересівши на попутний автобус до Верховини вийшли на повороті асфальтованої дороги до т/б "Глобус". Рухаючись нею вздовж р. Прут надвечір вийшли до т/б "Заросляк". Пройшовши 350-400 м далі стали вище турбази. Зустріли групу під керівництвом Євгена Єрьоміна, яка готувалась проходить "Говерлянський водопад", тому вони пішли далі.
День 2.2.05.2010
Наступного дня піднялись на Говерлу (див. паспорт перешкоди г. Говерла). На підйомі та вершині величезна кількість людей.
Значна кількість, піднявшись на вершину, спускаються вниз на різноманітних підручних засобах типу шматка лінолеуму чи рюкзака, а подекуди використовуючи тільки своє тіло:).
На спускові безсніжна стежка - тому спустились швидко. Під Говерлою знову зустріли групу з Глобуса під керівництвом Євгена Єрьоміна. Але згодом від них відстали і стали на обідній бівак біля стежки, натопивши води із невеликих сніжників.
Від місця обіду пішли перемичкою по стежці, що згодом перетворилася в дорогу. Зустрічні туристи нам пояснили, що на Петросі дуже крутий підйому - градусів 70:)
Підійшовши до початку підйому на г. Петрос вирішили стати на невеликій галявині, що на окраїні полонини з південного схилу.
День 3. 3.05.2010
Зранку піднялись на вершину Петроса. Підйом являв собою безсніжну натоптану стежку тому не складав технічної складності. На вершині стоїть тур з каміння та пошкоджений хрест з часовнею.
З вершини пішли по гребню Пн-Зх відрогу в напрямку г. Какараза і полонини Шеса. При спускові до кошів (Ф9) зникла стежка, тому спуск продовжили напряму по схилу. Схил зарослий низькорослими ялинами із сніжниками між ними. Сніг глибиною до 1 м кислий, часто провалюється, що ускладнює та сповільнює рух.
Біля пустуючих в цю пору року кошів (Ф9) пообідали. Сонце, що вийшло із-за хмар дало змогу повноцінно позагорати.
Рухаючись стежкою, що траверсує схил хребта Какараза вийшли до річки за якою починається пол. Шеса. Біля річки є гарні місця для бівуака. Тут і стаємо на ночівлю.
День 4.4.05.2010
Вранці, пройшовши пол. Шеса, вийшли на околиці Ясіні. По Ясіні вздовж р. Чорна Тиса проходить автомобільна та з/д дороги. По ній, рухаючись в напрямку с. Кваси (пд-зх), і вийшовши до правого притоку Тиси - річки Свидовець починаємо рух по його лівому орографічному березі. Шлях представляє собою кам?янисто-грунтову дорогу на дні долини по якій постійно проїжджають автомобілі в напрямку т/б "Драгобрат".
Пообідавши неподалік від дороги вище по схилу, продовжили рух по дорозі. Два рази перейшовши р. Свидовець за 150 м до третього мосту через р. Свидовець (там зливаються 3 річки), в місці впадіння правого притоку повертаємо ліворуч на дорогу. На повороті є квартальний стовпчик. Ця дорога через 200 м звертає вліво і вверх, що не є прийнятним для нас Майже від самої пр. ор. берег струмка в західному напрямку відходить досить крута дорога через ліс. Вона виводить нас на пр. ор. берег струмка де ми стаємо на ночівлю.
День 5.5.05.2010
Див. паспорт перешкоди г. Близниця.
День 6.6.05.2010
Див. паспорт перешкоди г. Догяска.
День 7.7.05.2010
В цей день вирішили відпочити. До того ж зранку дощило. Тому добре відіспались і пізно вийшли.
Від місця ночівлі повернулись до стежки, що вивела нас на пер. Окула. Звідси починається чудово промаркована стежка до г. Братківська якою ми і рухаємося. Дійшовши до витоку Чорної Тиси зупиняємось на обід в обладнаному місці відпочинку.
Пройшовши вверх по тропі 50 хв. стаємо на бівуак. Варто відмітити, що місце тут не надто вдале для бівуаку: рівних майданчиків мало, а за водою потрібно спускатися вниз. Тому ми стали прямо на стежці:). До води значно ближче якщо спускатись на схід.
День 8.8.05.2010
Вранці продовжили підйом на г. Братківська.
Підйом спочатку представляв собою достатньо круту, часом кам?янисту, стежку.
Згодом стежина стала пологішою і вийшла до границі лісу де почала петляти в ялівцю до самої вершини.
Від вершини продовжили рух в напрямку г. Чорна Клива стежкою, що траверсувала хр. Чорна Полонина. Пройшовши декілька участків зарослів щільного жерепу вийшли до г. Руська.
Після г. Руська стежка зайшла в важкопрохідні зарослі жерепу (Ф18). Пообідали на мінігалявині в жерепі зі стовпчиком - 39/8
Після розвідки далі вирішили не йти, а спуститись на північ стежкою, що через 30 м відходила вліво і через басейн р. Бистриця вийти на г. Плоска.
Спустившись до полонини, тропа загубилась і тому рух продовжили лівим ор. берегом струмка. Згодом почався бурелом.
Тримаючись напрямку вниз по долині між двома струмками через 2 переходи вийшли до стрілки струмків. З цього місця розпочалася лісовозна грунтова дорога гарної якості. Рухатись нею було легко і швидко, щоправда вона декілька разів перетинала річку. Тому менше ніж через годину вийшли до покинутої в цю пору року молдавської турбази (позначена на карті токож як Ставище). Поряд стоять тральщики (Ф20).
Пройшовши ще 200 м вниз по дорозі зустріли лісорубів як пояснили що з стежками тут кепсько :)
Перебродивши річку та спробувавши пройти вздовж пр. ор. Берега пр. притоку р. Бистриця зіткнулись з буреломами. Ще пройшовши в тому ж напрямку в район висоти 1116 стали на ночівлю в лісі, розчистивши місце від буделому.
День 9.9.05.2010
Зваживши "якість" тутешніх стежок, спуститись каньйоном струмка до місця вчорашнього броду та вийшли дорогою назад до турбази.
За турбазою в пд-зх напрямку відходила дорога вздовж р. Плоскинець аналогічна тій по якій ми попереднього дня спускались, щоправда бродів більше.
Через 1 год вийшовши до "бази" лісорубів дізналися про стежку до старого польського кордону, поворот на яку ми пройшли.
Один з лісорубів навіть провів нас до її початку.
Виявилось що цю стежку 2 тижні до того почистили якісь "квадроциклісти"
Щоб правильно знайти місце початку потрібно помітивши галявину на пр. ор березі перейти туди. Якщо пропустити місце броду то дорога ніби роздвоюються: перша йде прямо і дещо піднімається по схилу, а інша повертає і перетнувши річку входить в ліс - це тупик до лісорубної ділянки.
Від галявини вгору має відходити чудова стежина, яка виведе до прикордонного стовпчика ?29.
Рухаючись далі по хребту вздовж старого кордону вийшли на пол. Плоска. Від неї маркованою стежкою - дорогою до пол. Богацька.
Спустившись через ліс в долину р. Гнилиця вийшли до лижного курорту "Буковель".
День 10.10.05.2010
Вранці дійшовши до підйомника ?1 сіли на маршрутку до Івано-Франківська. Маршрутки ходять кожні 1-1,5 години.
В Івано-Франківську сіли на потяг до Києва.
3.3. г. Говерла (1А)
3.4. г. Близниця через східний відріг (1А)
3.5. г. Догяска з цирка оз. Догяска (в залік 1А)
3.6. Картографічний матеріал.
Див. нижче.
4. Висновки і рекомендації
Пройдений маршрут по своїй складності відповідає гірському походу першої категорії складності. В результаті походу група отримала навички пересування крутими трав?янистими, лісистими (втому числі з буреломами), сніговими і, нажаль, в незначній кількості осипними схилами. Група перевірила навички руху перилами та страховки на снігу в реальних умовах.
В естетичному і пізнавальному плані похід був максимально насиченим, можливості району максимально використанні. Побудова маршруту дала змогу різнопланово оглянути район походу.
Перешкода в. Догяска не є оптимальною для проходження в походах 1 к. с. по маршрутах з цирку.
При плануванні походів в Крайових Ґорґанах слід враховувати ситуацію з стежками - багато з позначених на карті фактично відсутні.
5. Література
1. Волкова А. Ю. - Отчет об экспериментальном горном походе второй категории сложности по Карпатам
2. Саприкін Є. Ю. Отчет о весеннем горном походе 1 к. с. по Карпатам
3. Клипач О, Горошко В. Перелік класифікованих перешкод Українських Карпат. Додаток - http://www.cmkk.com.ua/home/proekti-dokumentiv-1
4. Романов М. Н. - Отчет о горном походе 1-й категории сложности Украинскими Карпатами в мае 2007 года
5. Карти, які використовувалися для підготовки:
М1:50000 "Східні карпати". Варшава.
М1:50000 "Ґорґани. Центрально-східна частина". Краків 2006 р
М1:75000 "Рахівський район" ДНВП "Картографія"